Dankzij Forseti nieuwe methodiek en prima resultaat

Redactie Forseti

Dankzij Forseti nieuwe methodiek en prima resultaat

VOOR INCLUSIE EN

ZELFREDZAAMHEID

Redactie Forseti

Forseti kreeg van de gemeente Raalte de opdracht bij de inkoop van het Wmo-vervoer te komen met een nieuwe methodiek waarbij de klant tevreden is en de kosten binnen budget blijven. De gemeente koos voor een “Open House”-systeem. Service Vervoer Raalte is een open systeem zonder aanbesteding, waarbij iedere vervoerder kan deelnemen.

Forseti kreeg van de gemeente Raalte de opdracht bij de inkoop van het Wmo-vervoer te komen met een nieuwe methodiek waarbij de klant tevreden is en de kosten binnen budget blijven. De gemeente koos voor een “Open House”-systeem. Service Vervoer Raalte is een open systeem zonder aanbesteding, waarbij iedere vervoerder kan deelnemen. De reiziger heeft keuzevrijheid en de gemeente is tevreden.

Keuzevrijheid

De Provincie Overijssel is per 1 januari 2017 gestopt met de uitvoering van Regiotaxi Salland.  Dit betekende dat de deelnemende gemeenten zelf het Wmo-vervoer voor haar deelnemers moest gaan organiseren. De wethouder van Raalte had een systeem voor ogen dat de keuzevrijheid van de klant bevordert en maatwerk mogelijk maakt. Zónder dat de kosten de pan uitrijzen. Op basis van deze wensen heeft Forseti een nieuw vervoersysteem voor de Wmo-geïndiceerden ontwikkeld en juridisch getoetst. Forseti heeft samen met de gemeente Raalte een beperkt Programma van Eisen opgesteld, waarin ook de vergoeding voor de vervoerders al is vastgesteld. Vervolgens heeft Forseti de gemeente procedureel ondersteund tot en met de afgifte van het deelnemerscertificaat aan de eerste vervoerder.

Bij Service Vervoer Raalte kan de klant uit een vastgesteld aanbod zelf z’n vervoerder kiezen. Het is een open systeem, wat betekent dat alle vervoerders mogen deelnemen (mits zij akkoord gaan met de vastgestelde voorwaarden). De reizigers kunnen zelf kiezen bij welke deelnemer zij hun rit boeken. Gedurende de gehele looptijd van het vervoersysteem hebben vervoerders de mogelijkheid om toe te treden (of uit te treden). Er is nu één vervoerder actief, maar het staat andere vervoerders vrij toe te treden als ze aan de voorwaarden voldoen. Het loopt goed en er zijn weinig tot geen klachten.
De gemeente Raalte is enthousiast over het Service Vervoer Raalte en de samenwerking van Forseti.

Anne Denissen, inkoopadviseur gemeenten Deventer, Olst-Wijhe en Raalte (DOWR):

‘De invoering van zo’n nieuw systeem is geen kwestie van copy & paste. Daar hadden we de ondersteuning van een specialist op het gebied van vervoer bij nodig.’ over de ervaringen van de gemeente Raalte.

Wilt u meer informatie? Of heeft ook in interesse in dit vervoerconcept? Informeer bij Joanita Hoegen.

Wil je meer weten?

Wij informeren je graag.  

Bekijk ook

Hoe Denemarken de regie neemt over publieke mobiliteit

Van 17 tot en met 19 september 2025 reisde een Nederlandse delegatie van Mobycon en Forseti samen met vertegenwoordigers van ministerie, ov-autoriteiten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties naar Aalborg, Denemarken. Het doel: inspiratie opdoen en ontdekken hoe de Denen ‘offentlig mobilitet’ (publieke mobiliteit) organiseren.

Touringcars inzetten voor leerlingenvervoer: van noodoplossing naar vast onderdeel

Het tekort aan chauffeurs in het leerlingenvervoer is al jaren een groeiend probleem. Het raakt niet alleen vervoerders, maar vooral de leerlingen en hun ouders. Kinderen zitten te lang in een taxi of komen te laat op school – situaties die niemand wenselijk vindt.

Outsourcen van leerlingenvervoer: een praktijkvoorbeeld uit Haarlem

Voor veel gemeenten is leerlingenvervoer intensief: veel aanvragen, strikte wet- en regelgeving en hoge verwachtingen van inwoners. Haarlem kiest al ruim zeven jaar voor outsourcing van de uitvoering.

Te laat starten met aanbesteden? Dit zijn de 5 grootste risico’s

Aanbesteden is geen klus die je ‘er even bij doet’. Toch zien we in de praktijk dat veel gemeenten pas laat in actie komen. Vaak omdat de huidige contractpartij stopt, of omdat het contract simpelweg afloopt. Logisch, maar ook risicovol. Want hoe later je begint, hoe groter de kans op fouten, haastwerk en ongewenste gevolgen. 

Hoe Denemarken de regie neemt over publieke mobiliteit

Van 17 tot en met 19 september 2025 reisde een Nederlandse delegatie van Mobycon en Forseti samen met vertegenwoordigers van ministerie, ov-autoriteiten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties naar Aalborg, Denemarken. Het doel: inspiratie opdoen en ontdekken hoe de Denen ‘offentlig mobilitet’ (publieke mobiliteit) organiseren.

Touringcars inzetten voor leerlingenvervoer: van noodoplossing naar vast onderdeel

Het tekort aan chauffeurs in het leerlingenvervoer is al jaren een groeiend probleem. Het raakt niet alleen vervoerders, maar vooral de leerlingen en hun ouders. Kinderen zitten te lang in een taxi of komen te laat op school – situaties die niemand wenselijk vindt.