Beleidsplan ‘Toekomstbestendig mobiliteitsbeleid’

Redactie Forseti

Beleidsplan ‘Toekomstbestendig mobiliteitsbeleid’

VOOR INCLUSIE EN

ZELFREDZAAMHEID

Redactie Forseti

In de regio Amersfoort hielpen we bij het opstellen van een beleidsplan dat als basis dient om de zelfstandigheid in mobiliteit van inwoners te vergroten. Denk aan het organiseren van OV-kennismakingsdagen, het opzetten van een regionale website waar alle lokale en regionale mobiliteitsvoorzieningen te vinden zijn, het anders organiseren van vervoer naar veel voorkomende bestemmingen en het toepassen van een OV-advies.

Aanvullend op het beleidsplan is een uitvoeringsprogramma ontwikkeld, waarin staat hoe de maatregelen worden opgepakt. Met deze maatregelen kan ingespeeld worden op toenemende druk op mobiliteitsvoorzieningen voor kwetsbare inwoners. Bij de totstandkoming van het plan zijn alle belangrijke stakeholders betrokken: reizigers, sociale adviesraden, gemeenten, vervoerders, zorgaanbieders, onderwijskoepels en OV-concessiehouders.

“Het project leverde een helder beleidsplan op, waarbij de verschillende belanghebbenden gedurende de looptijd van het project nauw betrokken zijn geweest. Dit zorgt voor het benodigde draagvlak om het beleidsplan in de praktijk succesvol te laten zijn”, aldus Erik van Beurden wethouder in Leusden. De regio Amersfoort heeft er ook een kort stukje over opgenomen in haar nieuwsbrief.
Meer weten over het beleidsplan, neem dan contact op met Guy Hermans g.hermans@forseti.nl.

Wil je meer weten?

Wij informeren je graag.  

Bekijk ook

Hoe Denemarken de regie neemt over publieke mobiliteit

Van 17 tot en met 19 september 2025 reisde een Nederlandse delegatie van Mobycon en Forseti samen met vertegenwoordigers van ministerie, ov-autoriteiten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties naar Aalborg, Denemarken. Het doel: inspiratie opdoen en ontdekken hoe de Denen ‘offentlig mobilitet’ (publieke mobiliteit) organiseren.

Touringcars inzetten voor leerlingenvervoer: van noodoplossing naar vast onderdeel

Het tekort aan chauffeurs in het leerlingenvervoer is al jaren een groeiend probleem. Het raakt niet alleen vervoerders, maar vooral de leerlingen en hun ouders. Kinderen zitten te lang in een taxi of komen te laat op school – situaties die niemand wenselijk vindt.

Outsourcen van leerlingenvervoer: een praktijkvoorbeeld uit Haarlem

Voor veel gemeenten is leerlingenvervoer intensief: veel aanvragen, strikte wet- en regelgeving en hoge verwachtingen van inwoners. Haarlem kiest al ruim zeven jaar voor outsourcing van de uitvoering.

Te laat starten met aanbesteden? Dit zijn de 5 grootste risico’s

Aanbesteden is geen klus die je ‘er even bij doet’. Toch zien we in de praktijk dat veel gemeenten pas laat in actie komen. Vaak omdat de huidige contractpartij stopt, of omdat het contract simpelweg afloopt. Logisch, maar ook risicovol. Want hoe later je begint, hoe groter de kans op fouten, haastwerk en ongewenste gevolgen. 

Hoe Denemarken de regie neemt over publieke mobiliteit

Van 17 tot en met 19 september 2025 reisde een Nederlandse delegatie van Mobycon en Forseti samen met vertegenwoordigers van ministerie, ov-autoriteiten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties naar Aalborg, Denemarken. Het doel: inspiratie opdoen en ontdekken hoe de Denen ‘offentlig mobilitet’ (publieke mobiliteit) organiseren.

Touringcars inzetten voor leerlingenvervoer: van noodoplossing naar vast onderdeel

Het tekort aan chauffeurs in het leerlingenvervoer is al jaren een groeiend probleem. Het raakt niet alleen vervoerders, maar vooral de leerlingen en hun ouders. Kinderen zitten te lang in een taxi of komen te laat op school – situaties die niemand wenselijk vindt.