Aanbesteding Mobiliteitscentrale en Vervoer Flevoland

Redactie Forseti

Aanbesteding Mobiliteitscentrale en Vervoer Flevoland

VOOR INCLUSIE EN

ZELFREDZAAMHEID

Redactie Forseti

Provincie Flevoland heeft samen met 4 gemeenten de eerste private regiecentrale opgezet. Forseti heeft deze partijen ondersteund in het totale proces tot en met de implementatie. De ondersteuning heeft in een aantal fase plaatsgevonden.

Allereerst is een onderzoek uitgevoerd naar de mogelijkheden kostenbesparingen binnen regiotaxi te realiseren. Op basis daarvan zijn maatregelen doorgevoerd. Vervolgens is een proces gestart richting een nieuwe contractperiode. Na een vervoerkundige doorrekening is de keuze gemaakt voor een regiemodel. In het proces dat is opgestart naar de eerste aanbesteding van de mobiliteitscentrale in Nederland en het vervoer heeft Forseti de projectgroep inhoudelijk geadviseerd en de aanbestedingsdocumenten opgesteld. Tevens hebben wij ondersteund bij de bestuurlijke besluitvorming die heeft plaatsgevonden. Het eerste bestek voor een private regiecentrale won de prijs van Beste ov-bestek 2015. Na de aanbesteding van de centrale heeft volgtijdelijk de aanbesteding van het vervoer plaatsgevonden. Tot slot heeft Forseti de partijen ondersteund in de implementatiefase.

Een vergelijkbaar inkooptraject heeft Forseti begeleid in onder andere de regio’s Noord-Veluwe, Arnhem-Nijmegen, Haarlem, Noordoost Friesland, Achterhoek, Rivierenland en Foodvalley.

Wil je meer weten?

Wij informeren je graag.  

Bekijk ook

Hoe Denemarken de regie neemt over publieke mobiliteit

Van 17 tot en met 19 september 2025 reisde een Nederlandse delegatie van Mobycon en Forseti samen met vertegenwoordigers van ministerie, ov-autoriteiten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties naar Aalborg, Denemarken. Het doel: inspiratie opdoen en ontdekken hoe de Denen ‘offentlig mobilitet’ (publieke mobiliteit) organiseren.

Touringcars inzetten voor leerlingenvervoer: van noodoplossing naar vast onderdeel

Het tekort aan chauffeurs in het leerlingenvervoer is al jaren een groeiend probleem. Het raakt niet alleen vervoerders, maar vooral de leerlingen en hun ouders. Kinderen zitten te lang in een taxi of komen te laat op school – situaties die niemand wenselijk vindt.

Outsourcen van leerlingenvervoer: een praktijkvoorbeeld uit Haarlem

Voor veel gemeenten is leerlingenvervoer intensief: veel aanvragen, strikte wet- en regelgeving en hoge verwachtingen van inwoners. Haarlem kiest al ruim zeven jaar voor outsourcing van de uitvoering.

Te laat starten met aanbesteden? Dit zijn de 5 grootste risico’s

Aanbesteden is geen klus die je ‘er even bij doet’. Toch zien we in de praktijk dat veel gemeenten pas laat in actie komen. Vaak omdat de huidige contractpartij stopt, of omdat het contract simpelweg afloopt. Logisch, maar ook risicovol. Want hoe later je begint, hoe groter de kans op fouten, haastwerk en ongewenste gevolgen. 

Hoe Denemarken de regie neemt over publieke mobiliteit

Van 17 tot en met 19 september 2025 reisde een Nederlandse delegatie van Mobycon en Forseti samen met vertegenwoordigers van ministerie, ov-autoriteiten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties naar Aalborg, Denemarken. Het doel: inspiratie opdoen en ontdekken hoe de Denen ‘offentlig mobilitet’ (publieke mobiliteit) organiseren.

Touringcars inzetten voor leerlingenvervoer: van noodoplossing naar vast onderdeel

Het tekort aan chauffeurs in het leerlingenvervoer is al jaren een groeiend probleem. Het raakt niet alleen vervoerders, maar vooral de leerlingen en hun ouders. Kinderen zitten te lang in een taxi of komen te laat op school – situaties die niemand wenselijk vindt.