Aalborg her kommer vi!

Redactie Forseti

Aalborg her kommer vi!

VOOR INCLUSIE EN

ZELFREDZAAMHEID

Redactie Forseti

Op 17 september vertrekt een brede Nederlandse delegatie naar Aalborg in Denemarken voor een 3-daagse studietrip. Reden: Inspiratie opdoen op het gebied van Publieke Mobiliteit. Denemarken en Nederland lijken enorm op elkaar, ware het niet dat de Denen het openbaar vervoer en doelgroepenvervoer net wat naders organiseren.

In Denemarken pakt de vervoerautoriteit samen met de gemeenten meer regie over al het publieke vervoer en benut ook de synergie en samenwerking tussen ov, doelgroepenvervoer en andere fijnmazige vervoeroplossingen, zoals deelmobiliteit en flexibel vraagafhankelijk vervoer.  

Dat veel Nederlandse vakgenoten zich aan het heroriënteren zijn rond publieke mobiliteit, maakt het extra interessant om meer te horen over de Deense ervaringen. 

De delegatie bestaat uit 3 gemeenten, 2 regio’s, 4 provincies, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en samenwerkingsverband DOVA. Initiatiefnemers zijn het ministerie van I&W, Mobycon en Forseti. Die laatste 2 organiseerden al eerder studiereizen naar Denemarken. 

Wil je meer weten?

Wij informeren je graag.  

Bekijk ook

Hoe Denemarken de regie neemt over publieke mobiliteit

Van 17 tot en met 19 september 2025 reisde een Nederlandse delegatie van Mobycon en Forseti samen met vertegenwoordigers van ministerie, ov-autoriteiten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties naar Aalborg, Denemarken. Het doel: inspiratie opdoen en ontdekken hoe de Denen ‘offentlig mobilitet’ (publieke mobiliteit) organiseren.

Touringcars inzetten voor leerlingenvervoer: van noodoplossing naar vast onderdeel

Het tekort aan chauffeurs in het leerlingenvervoer is al jaren een groeiend probleem. Het raakt niet alleen vervoerders, maar vooral de leerlingen en hun ouders. Kinderen zitten te lang in een taxi of komen te laat op school – situaties die niemand wenselijk vindt.

Outsourcen van leerlingenvervoer: een praktijkvoorbeeld uit Haarlem

Voor veel gemeenten is leerlingenvervoer intensief: veel aanvragen, strikte wet- en regelgeving en hoge verwachtingen van inwoners. Haarlem kiest al ruim zeven jaar voor outsourcing van de uitvoering.

Te laat starten met aanbesteden? Dit zijn de 5 grootste risico’s

Aanbesteden is geen klus die je ‘er even bij doet’. Toch zien we in de praktijk dat veel gemeenten pas laat in actie komen. Vaak omdat de huidige contractpartij stopt, of omdat het contract simpelweg afloopt. Logisch, maar ook risicovol. Want hoe later je begint, hoe groter de kans op fouten, haastwerk en ongewenste gevolgen. 

Hoe Denemarken de regie neemt over publieke mobiliteit

Van 17 tot en met 19 september 2025 reisde een Nederlandse delegatie van Mobycon en Forseti samen met vertegenwoordigers van ministerie, ov-autoriteiten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties naar Aalborg, Denemarken. Het doel: inspiratie opdoen en ontdekken hoe de Denen ‘offentlig mobilitet’ (publieke mobiliteit) organiseren.

Touringcars inzetten voor leerlingenvervoer: van noodoplossing naar vast onderdeel

Het tekort aan chauffeurs in het leerlingenvervoer is al jaren een groeiend probleem. Het raakt niet alleen vervoerders, maar vooral de leerlingen en hun ouders. Kinderen zitten te lang in een taxi of komen te laat op school – situaties die niemand wenselijk vindt.