We zetten de vijf grootste risico’s voor je op een rij:
1. Geen tijd om echt te begrijpen wat je nodig hebt
Een goede aanbesteding begint bij een scherpe analyse van je vraag. Wat werkt er goed? Wat kan beter? Waar wil je naartoe? Wat is er mogelijk? Als je te laat start, is er simpelweg geen ruimte voor een zorgvuldige voorbereiding, gesprekken met betrokkenen of een marktverkenning. Dat vergroot de kans op een contract dat eigenlijk niet past.
2. Stress en druk bij inkoop én beleid
Als deadlines ineens in zicht komen, wordt de druk op het projectteam vaak hoog. Er moet in korte tijd veel gebeuren, terwijl het gewone werk ook doorgaat. Die stress werkt fouten in de hand. En het bemoeilijkt de samenwerking tussen beleid, inkoop en uitvoering. Juist daar ligt de sleutel voor een goede aanbesteding.
3. Beperkte interesse van aanbieders
Aanbieders hebben tijd nodig om zich goed voor te bereiden op de inschrijving én voor een degelijke implementatie van de opdracht. Als je aanbestedingsdocumenten pas laat deelt, haakt een deel van de markt af. Zeker in krappe sectoren zoals het leerlingenvervoer of Wmo-vervoer wil je aantrekkelijk zijn als opdrachtgever. Dat lukt alleen met een helder, zorgvuldig opgesteld bestek én voldoende voorbereidingstijd.
4. Geen ruimte voor draagvlak en afstemming
Een contract heeft alleen kans van slagen als het gedragen wordt door alle betrokken partijen: beleidsadviseurs, cliënten, zorgaanbieders, vervoerders, ouders en scholen. Maar draagvlak ontstaat niet vanzelf. Daarvoor is tijd nodig. Te laat starten betekent dat je belangrijke stemmen mogelijk mist, met alle gevolgen van dien in de uitvoering.
5. Last minute verlengen of ‘noodcontracteren’
Uiteindelijk is dit misschien wel het grootste risico: dat je simpelweg niet op tijd bent. Dan rest er niets anders dan een (vaak dure) verlenging, of zelfs een tijdelijke noodconstructie. Dat is zonde. Voor je budget, voor je beleidsdoelen én voor de mensen die afhankelijk zijn van jouw opdracht.
Kortom:
Een goede aanbesteding verdient tijd. Niet om het ingewikkeld te maken, maar juist om het simpel, haalbaar en uitvoerbaar te houden. Door tijdig te starten, voorkom je haast, vergroot je de kwaliteit én vergroot je de kans op een contract waar je echt mee vooruit kunt.
Nieuwsgierig hoe Forseti gemeenten hierbij ondersteunt? Lees meer over onze aanpak op de pagina Inkoop en Aanbesteding.