Carpoolen als publiek vervoer: slim gebruiken wat er al is

Redactie Forseti

Carpoolen als publiek vervoer: slim gebruiken wat er al is

VOOR INCLUSIE EN

ZELFREDZAAMHEID

Redactie Forseti

De uitdaging om stad én platteland bereikbaar te houden dwingt ons om na te denken over creatieve vervoersoplossingen. In dat licht is carpoolen internationaal al een tijdje bezig aan een heropleving. Dat is niet gek: carpoolen kan een uitstekende aanvulling zijn op het openbaar vervoer, waarbij slim gebruik wordt gemaakt van autovervoer dat er al is.

Zowel in Nederland als daarbuiten raakt carpoolen opnieuw in de mode. Dat werkt tegenwoordig met een app die chauffeurs en passagiers die dezelfde kant op moeten met elkaar verbindt – zo wordt carpoolen echt gemakkelijk. ‘Carpool 2.0’ is overgewaaid uit onder andere Frankrijk. De organisatie Karos is daar actief en werkt samen met overheden en bedrijven om samenrijden (covoiturage) te promoten. Passagiers betalen een klein bedrag, bestuurders ontvangen een beloning. Wanneer een gebruiker zich aanmeldt als bestuurder, ontvangt deze een bonus van €100. Voor de opdrachtgever (bijvoorbeeld een overheid of een werkgever) is er een overzichtelijk dashboard waar belangrijke statistieken gemonitord worden.

Lege autostoelen

Karos is in Frankrijk al aardig ingeburgerd. Alleen al binnen de ringweg van bijvoorbeeld Lille zijn er meer dan 1.000 gebruikers – voldoende massa om meerijders en bestuurders effectief aan elkaar te kunnen koppelen. Ook in de kleinere plaatsen rond Lille is er in bijna elke straat wel een gebruiker actief. In zijn totaliteit heeft Karos al 60 miljoen kilometer aan autokilometers bespaard door mensen met elkaar mee te laten rijden en zo lege stoelen in de auto’s te vullen.

Privaat of publiek autodelen?

Naast een partnerschap met een commerciële partij kunnen overheden er ook voor kiezen het carpoolen helemaal zelf te organiseren. Ook dit gebeurt in Noord-Frankrijk en bestaat naast Karos. Hauts-de-France Mobilités, een samenwerking van vervoerautoriteiten, heeft hiervoor zelf een carpoolplatform opgezet met functionaliteiten die vergelijkbaar zijn met die van Karos. Dit doen ze onder de vlag van Pass Pass, een mobiliteitsmerk van de hele regio waar ook een ov-tariefsysteem, een multimodale reisplanner en een netwerk van laadpalen onder vallen.

Carpoolen en publieke mobiliteit

De manier waarop carpoolen in een nieuw slim jasje is gestoken biedt kansen om het verder te integreren met andere vormen van publieke mobiliteit. Recent is in West-Brabant een soortgelijke pilot georganiseerd. Hier bleek dat voor bijna alle gemaakte carpoolritten gold dat ze geen ov-alternatief hadden. Wanneer de bus ’s avonds stopte met rijden, was er juist een kleine piek te zien in het aantal ritten met de carpoolapp. Carpoolen en ov kunnen elkaar dus perfect aanvullen en alle reden om verder te onderzoeken hoe carpoolen het beste binnen een totaalaanbod van mobiliteit past.

Studiereis naar Lille en Kortrijk: Publieke Mobiliteit – Grensverleggend

Van 16 t/m 18 oktober 2024 organiseren Mobycon en Forseti een studiereis Publieke Mobiliteit naar Lille en Kortrijk voor vakgenoten. In het programma is aandacht voor de organisatie van publieke mobiliteit in Frankrijk en België. Daarnaast zoomen we in op verschillende vormen van publiek vervoer, waaronder carpoolen met Karos en de kansen die carpoolen biedt in gebieden waar vast ov niet de optimale vervoersoplossing is. De studiereis biedt een unieke kans om met elkaar én van elkaar te leren over tal van onderwerpen op het gebied van publieke mobiliteit.

De inschrijving is inmiddels gesloten. Houd de website in de gaten voor een verslag van deze studiereis.

Wil je meer weten?

Wij informeren je graag.  

Bekijk ook

Slimme software leerlingenvervoer zorgt voor minder werkdruk voor gemeenten

Voor veel gemeenten is het organiseren van leerlingenvervoer een flinke klus. Het vraagt coördinatie, overzicht en duidelijke afspraken. Precies die zaken die onder druk komen te staan in het aanvraagseizoen (een piekperiode). Het gevolg? Werkdruk en stress bij medewerkers die vaak toch al met beperkte capaciteit werken.

Bij Forseti zien we dat de combinatie van slimmere processen en de juiste software gemeenten helpt om efficiënter leerlingenvervoer te organiseren en werkdruk te verlagen.

 

Hoe Denemarken de regie neemt over publieke mobiliteit

Van 17 tot en met 19 september 2025 reisde een Nederlandse delegatie van Mobycon en Forseti samen met vertegenwoordigers van ministerie, ov-autoriteiten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties naar Aalborg, Denemarken. Het doel: inspiratie opdoen en ontdekken hoe de Denen ‘offentlig mobilitet’ (publieke mobiliteit) organiseren.

Touringcars inzetten voor leerlingenvervoer: van noodoplossing naar vast onderdeel

Het tekort aan chauffeurs in het leerlingenvervoer is al jaren een groeiend probleem. Het raakt niet alleen vervoerders, maar vooral de leerlingen en hun ouders. Kinderen zitten te lang in een taxi of komen te laat op school – situaties die niemand wenselijk vindt.

Outsourcen van leerlingenvervoer: een praktijkvoorbeeld uit Haarlem

Voor veel gemeenten is leerlingenvervoer intensief: veel aanvragen, strikte wet- en regelgeving en hoge verwachtingen van inwoners. Haarlem kiest al ruim zeven jaar voor outsourcing van de uitvoering.

Slimme software leerlingenvervoer zorgt voor minder werkdruk voor gemeenten

Voor veel gemeenten is het organiseren van leerlingenvervoer een flinke klus. Het vraagt coördinatie, overzicht en duidelijke afspraken. Precies die zaken die onder druk komen te staan in het aanvraagseizoen (een piekperiode). Het gevolg? Werkdruk en stress bij medewerkers die vaak toch al met beperkte capaciteit werken.

Bij Forseti zien we dat de combinatie van slimmere processen en de juiste software gemeenten helpt om efficiënter leerlingenvervoer te organiseren en werkdruk te verlagen.

 

Hoe Denemarken de regie neemt over publieke mobiliteit

Van 17 tot en met 19 september 2025 reisde een Nederlandse delegatie van Mobycon en Forseti samen met vertegenwoordigers van ministerie, ov-autoriteiten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties naar Aalborg, Denemarken. Het doel: inspiratie opdoen en ontdekken hoe de Denen ‘offentlig mobilitet’ (publieke mobiliteit) organiseren.