Innovatie in mobiliteit: De kracht van de Mobiliteitsscan

Redactie Forseti

Innovatie in mobiliteit: De kracht van de Mobiliteitsscan

VOOR INCLUSIE EN

ZELFREDZAAMHEID

Redactie Forseti

In een wereld waar mobiliteit steeds belangrijker wordt, biedt de Mobiliteitsscan een praktische oplossing voor het efficiënt plannen en analyseren van verplaatsingen met OV, auto, fiets en lopen. Met deze tool, ontwikkeld door Forseti in samenwerking met Mobycon, kunnen we voor grote populaties snel gedetailleerde Mobiliteitsscans uitvoeren.

Maartje vanuit Forseti en Robin vanuit Mobycon delen hun inzichten over hoe de Mobiliteitsscan antwoord geeft op complexe vervoersvragen.

Wat doet de Mobiliteitsscan precies?

Maartje legt uit wat de Mobiliteitsscan doen: “Stel je voor dat je de routeplanning van Google Maps in bulk kunt uitvoeren. Dat is precies wat de Mobiliteitsscan doet. Gebruikers laden een Excel-bestand met vertrek- en aankomstpunten; de tool doet de rest. Van ov-adviezen tot fietsroutes, de scan levert gedetailleerde inzichten in reistijden, overstapopties en meer. Het interactieve dashboard laat gebruikers toe om specifieke criteria in te stellen, zoals maximale reistijd of het aantal overstappen, om zo optimaal mogelijke routes te identificeren.”

Robin vertelt verder: “Het aanvankelijke idee voor de tool was om specifiek te kijken naar de ov-bereikbaarheid/-mogelijkheden. Doordat we uiteindelijk voor de API van Google hebben gekozen, kregen we toegang tot alle modaliteiten die je ook in Google Maps vindt. Daarmee konden we dus ook fietsen, lopen en auto toevoegen.”

Het ontstaan van de Mobiliteitsscan

“De wortels van de Mobiliteitsscan liggen bij Mobycon, maar het was de samenwerking met Forseti die de ontwikkeling een boost gaf.” vertelt Maartje over het ontstaan van de scan.

Robin vult aan: “We zijn begonnen met het helder krijgen van wensen en eisen vanuit Forseti en Mobycon en een verkenning van mogelijke databronnen. Google rolde hieruit als beste kandidaat en toen heb ik een eerste ruwe testversie geprogrammeerd. Op basis hiervan hebben we een projectplan gemaakt en zijn we met zijn drieën aan de slag gegaan om een eerste bruikbare tool voor Forseti te maken. Jerrik heeft toen de code gemaakt en geoptimaliseerd en Maartje heeft zoals gezegd gezorgd voor het dashboard en de verbinding met collega’s en hun werk in de praktijk.”

Veelzijdige toepassingen en unieke kenmerken

Van leerlingenvervoer tot het onderzoeken van ov-optimalisaties in specifieke wijken, de Mobiliteitsscan is een ware gamechanger. In Doetinchem bijvoorbeeld helpt de scan bij zelfredzaamheidstrajecten door te onderzoeken hoe mensen meer op het openbaar vervoer kunnen vertrouwen.

Maartje licht toe: “In gemeente Doesburg zagen we dat voor 15 kinderen die met de taxi naar school gingen, er ook een geschikt ov-alternatief was. Door dit te signaleren dragen we bij aan het bevorderen van zelfredzaamheid van de kinderen en kande gemeente onnodige kosten besparen.”

De impact van de Mobiliteitsscan is significant in het leerlingenvervoer, waar het hielp om scholieren te identificeren die zelfstandig (of eventueel onder begeleiding) met het ov kunnen reizen. Dit bevordert niet alleen hun zelfstandigheid, maar verlaagt ook de kosten van aangepast vervoer. Maar de scan kan ook worden ingezet voor bijvoorbeeld het Wmo-vervoer, om daar te bekijken of er goede ov-alternatieven zijn. Naast het vinden van ov-adviezen, kan de Mobiliteitsscan ook helpen bij het vinden van geschikte fietsalternatieven, of kan er bijvoorbeeld uitgezocht worden wat de gemiddelde reisafstand van leerlingen uit een bepaalde woonwijk. De toepassingen van de scan zijn dus heel divers.

Afhankelijk van de toepassing kan de Mobiliteitsscan een andere naam krijgen. Bijvoorbeeld, wanneer de focus ligt op openbaar vervoer, kan het een ov-scan worden genoemd; bij fietsroutes een fiets-scan; en bij autoverkeer een auto-scan. Dit maakt de tool flexibel en specifiek inzetbaar voor verschillende mobiliteitsvraagstukken.

Toekomst en flexibiliteit

“Een groot voordeel van deze tool is dat we hem helemaal in eigen beheer hebben.” vertelt Maartje trots. “Dit maakt dat we weten wat hij doet en dat we heel flexibel zijn in het gebruik en de analyses. Dit is een duidelijk verschil met vergelijkbare producten op de markt.”

De toekomst van de Mobiliteitsscan ziet er rooskleurig uit. De scan wordt voortdurend verbeterd door goed te luisteren naar de feedback van gebruikers en door in te spelen op nieuwe behoeften.

Conclusie

De Mobiliteitsscan van Forseti en Mobycon bewijst dat geavanceerde technologie essentieel is voor de mobiliteitstransities. Door in te zetten op duurzaamheid, zelfredzaamheid en kosteneffectiviteit, toont de Mobiliteitsscan hoe technologie kan leiden tot effectievere mobiliteitsoplossingen. 

Ben je benieuwd naar wat we met de Mobiliteitsscan voor jouw vraagstuk kunnen betekenen? Neem contact op met ons bureau en ontdek de mogelijkheden.

Wil je meer weten?

Wij informeren je graag.  

Bekijk ook

Slimme software leerlingenvervoer zorgt voor minder werkdruk voor gemeenten

Voor veel gemeenten is het organiseren van leerlingenvervoer een flinke klus. Het vraagt coördinatie, overzicht en duidelijke afspraken. Precies die zaken die onder druk komen te staan in het aanvraagseizoen (een piekperiode). Het gevolg? Werkdruk en stress bij medewerkers die vaak toch al met beperkte capaciteit werken.

Bij Forseti zien we dat de combinatie van slimmere processen en de juiste software gemeenten helpt om efficiënter leerlingenvervoer te organiseren en werkdruk te verlagen.

 

Hoe Denemarken de regie neemt over publieke mobiliteit

Van 17 tot en met 19 september 2025 reisde een Nederlandse delegatie van Mobycon en Forseti samen met vertegenwoordigers van ministerie, ov-autoriteiten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties naar Aalborg, Denemarken. Het doel: inspiratie opdoen en ontdekken hoe de Denen ‘offentlig mobilitet’ (publieke mobiliteit) organiseren.

Touringcars inzetten voor leerlingenvervoer: van noodoplossing naar vast onderdeel

Het tekort aan chauffeurs in het leerlingenvervoer is al jaren een groeiend probleem. Het raakt niet alleen vervoerders, maar vooral de leerlingen en hun ouders. Kinderen zitten te lang in een taxi of komen te laat op school – situaties die niemand wenselijk vindt.

Outsourcen van leerlingenvervoer: een praktijkvoorbeeld uit Haarlem

Voor veel gemeenten is leerlingenvervoer intensief: veel aanvragen, strikte wet- en regelgeving en hoge verwachtingen van inwoners. Haarlem kiest al ruim zeven jaar voor outsourcing van de uitvoering.

Slimme software leerlingenvervoer zorgt voor minder werkdruk voor gemeenten

Voor veel gemeenten is het organiseren van leerlingenvervoer een flinke klus. Het vraagt coördinatie, overzicht en duidelijke afspraken. Precies die zaken die onder druk komen te staan in het aanvraagseizoen (een piekperiode). Het gevolg? Werkdruk en stress bij medewerkers die vaak toch al met beperkte capaciteit werken.

Bij Forseti zien we dat de combinatie van slimmere processen en de juiste software gemeenten helpt om efficiënter leerlingenvervoer te organiseren en werkdruk te verlagen.

 

Hoe Denemarken de regie neemt over publieke mobiliteit

Van 17 tot en met 19 september 2025 reisde een Nederlandse delegatie van Mobycon en Forseti samen met vertegenwoordigers van ministerie, ov-autoriteiten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties naar Aalborg, Denemarken. Het doel: inspiratie opdoen en ontdekken hoe de Denen ‘offentlig mobilitet’ (publieke mobiliteit) organiseren.