Wat is de Wensbus en wat zijn de voordelen?

Redactie Forseti

Wat is de Wensbus en wat zijn de voordelen?

VOOR INCLUSIE EN

ZELFREDZAAMHEID

Redactie Forseti

De Wensbus houdt kleine kernen op het platteland in Limburg bereikbaar. In 2014 begonnen de eerste Wensbussen als pilot te rijden. Al snel werden ze een vast onderdeel binnen het Limburgse vervoerssysteem. Wensbussen rijden nu in veel regio’s in de provincie. In dit artikel kijken we naar deze vorm van flexibel en inclusief vervoer. 

Voor iedereen voor wie vervoer om welke reden dan ook niet vanzelfsprekend is, rijdt de Wensbus. Een ritje naar vrienden of familie, een doktersafspraak of naar het winkelcentrum. De Wensbus is een vorm van aanvullend vrijwilligersvervoer die vraagafhankelijk vervoer biedt, van deur tot deur binnen een specifiek aangewezen gebied. De provincie Limburg draagt hieraan bij met een subsidieregeling om de bereikbaarheid en leefbaarheid van kleine kernen op het platteland te ondersteunen.

Wat is de Wensbus?

De Wensbus wordt bestuurd door vrijwilligers en rijdt tussen verschillende delen van Limburg waar geen verbinding is met het reguliere openbaar vervoer. Ze bieden vervoer van deur tot deur op aanvraag binnen een vastgesteld gebied, bijvoorbeeld naar plaatsen waar openbaar vervoersverbindingen ver van de dorpskern verwijderd zijn. Klanten kunnen hun bestemming binnen dit doelgebied aangeven.

“De Wensbus levert een belangrijke bijdrage aan de bereikbaarheid van kleine kernen en voorzieningen in gebieden met weinig openbaar vervoer. Het concept past heel goed bij de vervoersbehoefte van met name de oudere inwoners, die de Wensbus gebruiken voor korte ritjes. Bijvoorbeeld om naar de kapper, de tandarts of familie en vrienden te gaan. Zo levert de Wensbus een directe positieve bijdrage aan de mobiliteit en vitaliteit van ouderen.”

Maar­ten van Gaans-Gij­bels, Gedeputeerde Energie, Mobiliteit en Europa

Hoe werkt de Wensbus?

Om gebruik te maken van de Wensbus, moet je eerst een rit aanvragen. Dat kan per telefoon, per e-mail of persoonlijk. Ritten moeten minstens een dag van tevoren worden aangevraagd en de Wensbus probeert aan je verzoek tegemoet te komen.

Wie kan de Wensbus gebruiken?

De Wensbus is er in principe voor alle inwoners van het betreffende gebied. Vanuit de subsidieregeling zit hier geen beperking op. In de praktijk zien we echter dat met name mensen die moeilijk gebruik kunnen maken van het reguliere openbaar vervoer voor de Wensbus kiezen. Hieronder vallen senioren, mensen met een handicap en mensen zonder eigen vervoer. Voorwaarde is wel dat alle gebruikers zelfstandig in en uit de bus kunnen stappen. Exacte cijfers over het gebruik van de Wensbus zijn niet beschikbaar.

Wat zijn de voordelen van de Wensbus?

De Wensbus maakt het voor iedereen mogelijk om deel te nemen aan het sociale leven, ook als men niet over eigen vervoer beschikt. Dit vergroot de sociale cohesie en de veiligheid in de dorpen. De Wensbus vermindert ook de verkeers- en parkeerproblemen in de dorpscentra, en maakt het voor mensen met beperkte mobiliteit gemakkelijker om zich te verplaatsen.

Ervaringen met de Wensbus

De Wensbus heeft ook een positief effect gehad op de sociale cohesie in de dorpen. Het initiatief schept mogelijkheden voor mensen om elkaar te ontmoeten en een praatje te maken. Daardoor voelen mensen zich meer verbonden met hun dorp.

Conclusie

De Wensbus is een geweldige manier voor mensen met beperkte mobiliteit om zich te verplaatsen. Het is ook goed voor de sociale cohesie en het milieu. De gebruikers zijn zeer tevreden over de dienst, en de bus heeft een positief effect op de dorpen waar hij rijdt.

Wil je meer weten?

Wij informeren je graag.  

Bekijk ook

Slimme software leerlingenvervoer zorgt voor minder werkdruk voor gemeenten

Voor veel gemeenten is het organiseren van leerlingenvervoer een flinke klus. Het vraagt coördinatie, overzicht en duidelijke afspraken. Precies die zaken die onder druk komen te staan in het aanvraagseizoen (een piekperiode). Het gevolg? Werkdruk en stress bij medewerkers die vaak toch al met beperkte capaciteit werken.

Bij Forseti zien we dat de combinatie van slimmere processen en de juiste software gemeenten helpt om efficiënter leerlingenvervoer te organiseren en werkdruk te verlagen.

 

Hoe Denemarken de regie neemt over publieke mobiliteit

Van 17 tot en met 19 september 2025 reisde een Nederlandse delegatie van Mobycon en Forseti samen met vertegenwoordigers van ministerie, ov-autoriteiten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties naar Aalborg, Denemarken. Het doel: inspiratie opdoen en ontdekken hoe de Denen ‘offentlig mobilitet’ (publieke mobiliteit) organiseren.

Touringcars inzetten voor leerlingenvervoer: van noodoplossing naar vast onderdeel

Het tekort aan chauffeurs in het leerlingenvervoer is al jaren een groeiend probleem. Het raakt niet alleen vervoerders, maar vooral de leerlingen en hun ouders. Kinderen zitten te lang in een taxi of komen te laat op school – situaties die niemand wenselijk vindt.

Outsourcen van leerlingenvervoer: een praktijkvoorbeeld uit Haarlem

Voor veel gemeenten is leerlingenvervoer intensief: veel aanvragen, strikte wet- en regelgeving en hoge verwachtingen van inwoners. Haarlem kiest al ruim zeven jaar voor outsourcing van de uitvoering.

Slimme software leerlingenvervoer zorgt voor minder werkdruk voor gemeenten

Voor veel gemeenten is het organiseren van leerlingenvervoer een flinke klus. Het vraagt coördinatie, overzicht en duidelijke afspraken. Precies die zaken die onder druk komen te staan in het aanvraagseizoen (een piekperiode). Het gevolg? Werkdruk en stress bij medewerkers die vaak toch al met beperkte capaciteit werken.

Bij Forseti zien we dat de combinatie van slimmere processen en de juiste software gemeenten helpt om efficiënter leerlingenvervoer te organiseren en werkdruk te verlagen.

 

Hoe Denemarken de regie neemt over publieke mobiliteit

Van 17 tot en met 19 september 2025 reisde een Nederlandse delegatie van Mobycon en Forseti samen met vertegenwoordigers van ministerie, ov-autoriteiten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties naar Aalborg, Denemarken. Het doel: inspiratie opdoen en ontdekken hoe de Denen ‘offentlig mobilitet’ (publieke mobiliteit) organiseren.