Bestuursakkoord Toegankelijk OV een belangrijke stap vooruit

Redactie Forseti

Bestuursakkoord Toegankelijk OV een belangrijke stap vooruit

VOOR INCLUSIE EN

ZELFREDZAAMHEID

Redactie Forseti

Het Bestuursakkoord Toegankelijk OV dat deze week werd ondertekend is krachtig omdat het begin vorige maand ondertekend is door een brede coalitie. 

Het Bestuursakkoord Toegankelijk OV dat deze week werd ondertekend is krachtig omdat het begin vorige maand ondertekend is door een brede coalitie.

Het is toegespitst op het oplossen van een aantal specifieke knelpunten zoals perronliften, toiletten en knelpunten met buurtbussen. Je kunt je nog afvragen of het budget voldoende is, maar de handen gaan tenminste nu ook echt uit de mouwen.

Nieuw akkoord wil toegankelijk openbaar vervoer verbeteren

“Alle reizigers, ook als zij een beperking hebben, horen zelfstandig gebruikt te kunnen maken van het OV”, geeft staatssecretaris Vivianne Heijnen trots aan. Een mooie ambitie die tegelijkertijd, in het kader van verwachtingsmanagement, nuance verdient. Niet iedereen met een beperking zal immers altijd volledig zelfstandig met het openbaar vervoer kunnen. 

In het VN-verdrag voor de rechten van de Mens gaat het om het treffen van effectieve maatregelen om de persoonlijke mobiliteit van personen met een handicap met de grootst mogelijke mate van zelfstandigheid te waarborgen, onder meer door dit vervoer te faciliteren op de wijze en op het tijdstip van hun keuze en tegen een betaalbare prijs. Gelukkig geeft het Bestuursakkoord hier een mooie concrete aanzet voor en schreef dat lekker concreet en ondubbelzinnig op. Een belangrijke stap vooruit!

Het volledige bestuursakkoord vind je hier.

Wil je meer weten?

Wij informeren je graag.  

Bekijk ook

Slimme software leerlingenvervoer zorgt voor minder werkdruk voor gemeenten

Voor veel gemeenten is het organiseren van leerlingenvervoer een flinke klus. Het vraagt coördinatie, overzicht en duidelijke afspraken. Precies die zaken die onder druk komen te staan in het aanvraagseizoen (een piekperiode). Het gevolg? Werkdruk en stress bij medewerkers die vaak toch al met beperkte capaciteit werken.

Bij Forseti zien we dat de combinatie van slimmere processen en de juiste software gemeenten helpt om efficiënter leerlingenvervoer te organiseren en werkdruk te verlagen.

 

Hoe Denemarken de regie neemt over publieke mobiliteit

Van 17 tot en met 19 september 2025 reisde een Nederlandse delegatie van Mobycon en Forseti samen met vertegenwoordigers van ministerie, ov-autoriteiten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties naar Aalborg, Denemarken. Het doel: inspiratie opdoen en ontdekken hoe de Denen ‘offentlig mobilitet’ (publieke mobiliteit) organiseren.

Touringcars inzetten voor leerlingenvervoer: van noodoplossing naar vast onderdeel

Het tekort aan chauffeurs in het leerlingenvervoer is al jaren een groeiend probleem. Het raakt niet alleen vervoerders, maar vooral de leerlingen en hun ouders. Kinderen zitten te lang in een taxi of komen te laat op school – situaties die niemand wenselijk vindt.

Outsourcen van leerlingenvervoer: een praktijkvoorbeeld uit Haarlem

Voor veel gemeenten is leerlingenvervoer intensief: veel aanvragen, strikte wet- en regelgeving en hoge verwachtingen van inwoners. Haarlem kiest al ruim zeven jaar voor outsourcing van de uitvoering.

Slimme software leerlingenvervoer zorgt voor minder werkdruk voor gemeenten

Voor veel gemeenten is het organiseren van leerlingenvervoer een flinke klus. Het vraagt coördinatie, overzicht en duidelijke afspraken. Precies die zaken die onder druk komen te staan in het aanvraagseizoen (een piekperiode). Het gevolg? Werkdruk en stress bij medewerkers die vaak toch al met beperkte capaciteit werken.

Bij Forseti zien we dat de combinatie van slimmere processen en de juiste software gemeenten helpt om efficiënter leerlingenvervoer te organiseren en werkdruk te verlagen.

 

Hoe Denemarken de regie neemt over publieke mobiliteit

Van 17 tot en met 19 september 2025 reisde een Nederlandse delegatie van Mobycon en Forseti samen met vertegenwoordigers van ministerie, ov-autoriteiten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties naar Aalborg, Denemarken. Het doel: inspiratie opdoen en ontdekken hoe de Denen ‘offentlig mobilitet’ (publieke mobiliteit) organiseren.