Barneveld vervoert flexibel en inclusief met AutoMaatje

Redactie Forseti

Barneveld vervoert flexibel en inclusief met AutoMaatje

VOOR INCLUSIE EN

ZELFREDZAAMHEID

Redactie Forseti

Even boodschappen doen of een partner in het verzorgingstehuis bezoeken is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Inwoners van Barneveld die minder mobiel zijn, geen eigen auto hebben en voor wie het openbaar vervoer of de taxi een probleem is, komen in aanmerking voor een AutoMaatje.

Roely Willems is teamleider senioren bij de stichting Welzijn Barneveld en verantwoordelijk voor ontmoeten, bewegen en AutoMaatje. Samen met coördinator Eveline de Vries vormt zij het team dat AutoMaatje vanuit Welzijn Barneveld runt. Roely geeft een inkijkje in deze vorm van flexibel en inclusief vervoer.

Wat is AutoMaatje?

Heel simpel gezegd is AutoMaatje de matchmaker tussen de vrijwillige chauffeurs en de reiziger.

Automaatje is een vervoersdienst die werkt met vrijwilligers voor mensen die moeite hebben om ergens te komen. Voor de mensen die vervoerd worden is de dienst een enorme winst. Het vervoer komt precies op het juiste moment, de chauffeur biedt ondersteuning en in een klein dorp als Barneveld is de kans ook aanwezig dat het een bekende is.

Het idee voor AutoMaatje is ontstaan bij de ANWB en werd uiteindelijk een pilot in Barneveld. De ANWB wil mensen namelijk zo lang mogelijk mobiel houden en laten deelnemen aan het sociaalmaatschappelijke verkeer. Denk aan een familiebezoek of ziekenhuisbezoek bijvoorbeeld. We zijn nu zo’n zeven jaar verder en AutoMaatje is op weg om een landelijke dekking te krijgen.

Hoe werkt AutoMaatje?

  1. Eerst is het belangrijk om te waarom de reiziger gebruik wil maken van een AutoMaatje.
  2. Iemand van Welzijn Barneveld neemt vervolgens contact op om de aanmelding door te nemen.
  3. Eveline, de coördinator, zoekt naar een chauffeur en plant de rit in samenspraak met de reiziger in.
  4. De chauffeur regelt het vervoer volgens afspraak.
  5. De onkostenvergoeding van €0,35 per kilometer kan contant betaald worden aan de chauffeur.
  6. Eventueel blijft de chauffeur wachten als het bijvoorbeeld gaat om een korte afspraak bij de huisarts.

Wat zijn de resultaten in Barneveld?

“AutoMaatje bevalt ontzettend goed, we hebben er veel mensen mee geholpen. Niet alleen de reizigers, ook de vrijwillige chauffeurs zijn blij met het initiatief. De chauffeurs zijn vaak pensionado’s die graag iets doen voor de maatschappij.

ANWB organiseert regelmatig bijeenkomsten waar initiatiefnemers elkaar kunnen ontmoeten. Vorig jaar stonden wij in de top vijf van meest gereden ritten. Dat is natuurlijk iets om trots op te zijn.“

AutoMaatje of toch liever wmo?

“De mensen die in aanmerking komen voor AutoMaatje zijn ook mensen die recht hebben op wmo-vervoer. Als AutoMaatje goed loopt scheelt het de gemeente aanzienlijk in de kosten, want de onkostenvergoeding voor de chauffeur betaalt de reiziger uit eigen zak.

Maar ondanks dat wmo-vervoer in veel gevallen goedkoper is voor de reiziger, weegt het vaak niet op tegen de voordelen. Wmo-vervoer rijdt op vaste tijden en je zult ook altijd de heen- en terugreis zelf moeten regelen. Daarnaast blijft de regiotaxi niet wachten tijdens een afspraak bij de huisarts. Het is een stuk minder persoonlijk.”

Wat is de toekomst van Automaatje?

“Als we even mogen dromen, dan wordt AutoMaatje uitgebreid met een bus voor gebundeld vervoer, zodat we met één rit meerdere mensen kunnen helpen. Nu betalen reizigers de chauffeur nog contant en dat zal gezien de doelgroep nog wel even zo blijven. Een Tikkie is nu nog een brug te ver, maar wellicht kunnen we wel een stap maken door met een automatische incasso te werken. Mooie dromen, maar zoals het nu loopt zijn we erg tevreden.”

AutoMaatje is een laagdrempelige service waarmee minder-mobiele buurtgenoten die nu tussen wal (zelf regelen) en schip (vervoer met indicatie) vallen met hulp van buurtgenoten mee kunnen blijven doen. Op de website van de ANWB staat wat er allemaal komt kijken bij het oprichten van een AutoMaatje servicepunt.

Dit artikel over Flexibel en Inclusief vervoer schreven we samen met onze collega’s van Mobycon.

Wil je meer weten?

Wij informeren je graag.  

Bekijk ook

Slimme software leerlingenvervoer zorgt voor minder werkdruk voor gemeenten

Voor veel gemeenten is het organiseren van leerlingenvervoer een flinke klus. Het vraagt coördinatie, overzicht en duidelijke afspraken. Precies die zaken die onder druk komen te staan in het aanvraagseizoen (een piekperiode). Het gevolg? Werkdruk en stress bij medewerkers die vaak toch al met beperkte capaciteit werken.

Bij Forseti zien we dat de combinatie van slimmere processen en de juiste software gemeenten helpt om efficiënter leerlingenvervoer te organiseren en werkdruk te verlagen.

 

Hoe Denemarken de regie neemt over publieke mobiliteit

Van 17 tot en met 19 september 2025 reisde een Nederlandse delegatie van Mobycon en Forseti samen met vertegenwoordigers van ministerie, ov-autoriteiten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties naar Aalborg, Denemarken. Het doel: inspiratie opdoen en ontdekken hoe de Denen ‘offentlig mobilitet’ (publieke mobiliteit) organiseren.

Touringcars inzetten voor leerlingenvervoer: van noodoplossing naar vast onderdeel

Het tekort aan chauffeurs in het leerlingenvervoer is al jaren een groeiend probleem. Het raakt niet alleen vervoerders, maar vooral de leerlingen en hun ouders. Kinderen zitten te lang in een taxi of komen te laat op school – situaties die niemand wenselijk vindt.

Outsourcen van leerlingenvervoer: een praktijkvoorbeeld uit Haarlem

Voor veel gemeenten is leerlingenvervoer intensief: veel aanvragen, strikte wet- en regelgeving en hoge verwachtingen van inwoners. Haarlem kiest al ruim zeven jaar voor outsourcing van de uitvoering.

Slimme software leerlingenvervoer zorgt voor minder werkdruk voor gemeenten

Voor veel gemeenten is het organiseren van leerlingenvervoer een flinke klus. Het vraagt coördinatie, overzicht en duidelijke afspraken. Precies die zaken die onder druk komen te staan in het aanvraagseizoen (een piekperiode). Het gevolg? Werkdruk en stress bij medewerkers die vaak toch al met beperkte capaciteit werken.

Bij Forseti zien we dat de combinatie van slimmere processen en de juiste software gemeenten helpt om efficiënter leerlingenvervoer te organiseren en werkdruk te verlagen.

 

Hoe Denemarken de regie neemt over publieke mobiliteit

Van 17 tot en met 19 september 2025 reisde een Nederlandse delegatie van Mobycon en Forseti samen met vertegenwoordigers van ministerie, ov-autoriteiten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties naar Aalborg, Denemarken. Het doel: inspiratie opdoen en ontdekken hoe de Denen ‘offentlig mobilitet’ (publieke mobiliteit) organiseren.