... de eigen inzet van ouders in het leerlingenvervoer

Redactie Forseti

... de eigen inzet van ouders in het leerlingenvervoer

VOOR INCLUSIE EN

ZELFREDZAAMHEID

Redactie Forseti

Nu er grote tekorten in het sociaal domein ontstaan, gaan gemeenten strenger naar de uitgaven aan leerlingenvervoer kijken. Een heel jaar dagelijks met de taxi is nu eenmaal erg duur. Toch kunnen gemeenten daar, volgens Wytze Schouten, op een voor de hand liggende manier winst behalen. Simpelweg door het gesprek met ouders aan te gaan.

“Waarom vragen we het niet gewoon aan de ouders?” Dat was de vraag die ik mijn collega’s bij de gemeente Duiven en Westervoort stelde. Vanuit Forseti werk ik daar twee dagen in de week als beleidsmedewerker doelgroepenvervoer.

Gek genoeg doen we in het leerlingenvervoer nog niet wat we bij WMO en Jeugd wel doen: het gesprek aangaan. En dat terwijl in het leerlingenvervoer doorgaans de hoogste kosten per cliënt per jaar worden gemaakt. Die hoge kosten rechtvaardigen juist de investering van een gesprek, zou je denken.

Maar in het leerlingenvervoer zijn we heel erg gaan leven in regeltjes en processen. Terwijl we ook kunnen beginnen met de vraag aan ouders: “Wat doet u zelf?” Zonder keukentafelgesprekken kun je die vraag niet makkelijk 1-op-1 stellen. Toch zijn er twee eenvoudige stappen te nemen die hetzelfde effect hebben.

1. De openingsvraag: wat doet u zelf?

In Duiven en Westervoort hebben we dit voorjaar het aanvraagformulier leerlingenvervoer geopend met de vraag “Op welke dagen kunt u zelf het vervoer van uw kind regelen?” Daaraan hebben we een rooster gekoppeld waar ouders hun beschikbaarheid kunnen invullen.

Ouders die geen eigen vervoer invulden, kregen een vervolgvraag over hun werk- of studierooster en eventuele redenen waarom zelfs één dagdeel te veel zou zijn. We hebben uiteraard duidelijk uitgelegd waarom we dit doen: omdat taxivervoer van leerlingen een kostbare voorziening is, die we doelgericht willen inzetten waar deze écht nodig is.

Die aanpak heeft effect gehad: zo’n 10% van alle ouders brengt dit jaar het kind zelf tenminste één dagdeel per week naar school.

Diverse gemeenten maken voor het invullen van de aanvraagformulieren leerlingenvervoer gebruik van de tool leerlingenvervoer.nu. Samen met de ontwikkelaar van deze tool, het bedrijf Decos, bekijkt Forseti’s team Outsourcing hoe de vraag naar eigen inzet van ouders in het aanvraagformulier opgenomen kan worden.

2. De consulent als poortwachter

Gemeenten zijn geneigd om allerlei formulieren op de website te zetten om het inwoners én ambtenaren makkelijk te maken. Bij leerlingenvervoer leidt dat er soms toe dat mensen precies die hokjes aanvinken die naar de gewenste uitkomst leiden: taxivervoer voor mijn kind. Omdat wij inwoners geloven totdat het tegendeel bewezen is, is het heel lastig om na het invullen van zo’n formulier nog te praten over de eigen inzet van ouders.

Gemeente Duiven en Westervoort wil graag vanaf moment één persoonlijk contact met de ouders hebben, vooral wanneer ze hun eerste aanvraag doen. We hebben daarom de formulieren van de website verwijderd en vervangen door het mailadres van de consulenten. Ouders moeten nu telefonisch een aanvraagformulier opvragen. Hierdoor hebben we meteen persoonlijk contact en kunnen we al wat vragen omtrent de aanvraag beantwoorden.

Van deze laatste maatregel is het lastiger om een effect te meten. Maar ik ben ervan overtuigd dat we op deze manier meer te weten komen over de motivatie van ouders en dat we veel makkelijker in gesprek kunnen gaan over alternatieven zoals (begeleid) leren reizen met ov.

Uiteindelijk wil de gemeente Duiven en Westervoort leerlingenvervoer standaard toekennen. Als het vervoer dan een tijdje loopt, willen we de vraag op tafel gooien of de taxi nog wel (in deze frequentie) nodig is. De eerste evaluatie op school is daar een mooi moment voor. Dan zijn alle betrokkenen van het kind bij elkaar.

Uiteraard vraagt dit om een iets andere inrichting van de processen en inzet van consulenten. Maar het is een laagdrempelige manier om een verschil te maken.

Wil je meer weten?

Wij informeren je graag.  

Bekijk ook

Slimme software leerlingenvervoer zorgt voor minder werkdruk voor gemeenten

Voor veel gemeenten is het organiseren van leerlingenvervoer een flinke klus. Het vraagt coördinatie, overzicht en duidelijke afspraken. Precies die zaken die onder druk komen te staan in het aanvraagseizoen (een piekperiode). Het gevolg? Werkdruk en stress bij medewerkers die vaak toch al met beperkte capaciteit werken.

Bij Forseti zien we dat de combinatie van slimmere processen en de juiste software gemeenten helpt om efficiënter leerlingenvervoer te organiseren en werkdruk te verlagen.

 

Hoe Denemarken de regie neemt over publieke mobiliteit

Van 17 tot en met 19 september 2025 reisde een Nederlandse delegatie van Mobycon en Forseti samen met vertegenwoordigers van ministerie, ov-autoriteiten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties naar Aalborg, Denemarken. Het doel: inspiratie opdoen en ontdekken hoe de Denen ‘offentlig mobilitet’ (publieke mobiliteit) organiseren.

Touringcars inzetten voor leerlingenvervoer: van noodoplossing naar vast onderdeel

Het tekort aan chauffeurs in het leerlingenvervoer is al jaren een groeiend probleem. Het raakt niet alleen vervoerders, maar vooral de leerlingen en hun ouders. Kinderen zitten te lang in een taxi of komen te laat op school – situaties die niemand wenselijk vindt.

Outsourcen van leerlingenvervoer: een praktijkvoorbeeld uit Haarlem

Voor veel gemeenten is leerlingenvervoer intensief: veel aanvragen, strikte wet- en regelgeving en hoge verwachtingen van inwoners. Haarlem kiest al ruim zeven jaar voor outsourcing van de uitvoering.

Slimme software leerlingenvervoer zorgt voor minder werkdruk voor gemeenten

Voor veel gemeenten is het organiseren van leerlingenvervoer een flinke klus. Het vraagt coördinatie, overzicht en duidelijke afspraken. Precies die zaken die onder druk komen te staan in het aanvraagseizoen (een piekperiode). Het gevolg? Werkdruk en stress bij medewerkers die vaak toch al met beperkte capaciteit werken.

Bij Forseti zien we dat de combinatie van slimmere processen en de juiste software gemeenten helpt om efficiënter leerlingenvervoer te organiseren en werkdruk te verlagen.

 

Hoe Denemarken de regie neemt over publieke mobiliteit

Van 17 tot en met 19 september 2025 reisde een Nederlandse delegatie van Mobycon en Forseti samen met vertegenwoordigers van ministerie, ov-autoriteiten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties naar Aalborg, Denemarken. Het doel: inspiratie opdoen en ontdekken hoe de Denen ‘offentlig mobilitet’ (publieke mobiliteit) organiseren.