‘Samen tillen we het leerlingenvervoer naar een hoger plan.’

Redactie Forseti

‘Samen tillen we het leerlingenvervoer naar een hoger plan.’

VOOR INCLUSIE EN

ZELFREDZAAMHEID

Redactie Forseti

Het grote aantal aanvragen voor het leerlingenvervoer in de zomermaanden vraagt om een flexibele tijdsbesteding. Omdat dit voor Haarlem niet haalbaar was, ging de gemeente met Forseti in zee. Agnes Becker, beleidsmedewerker Jeugd: ‘Als ambtenaar ben ik ook minder goed bekend met de dynamiek van de vervoerswereld. Fijn om dan kennis en kunde naast je te hebben en samen op te trekken.’

Met bijna 160.000 inwoners is Haarlem nummer 12 op de lijst van grote gemeenten in Nederland. Plusminus 300 leerlingen komen er in aanmerking voor leerlingenvervoer. Dat kan in de vorm zijn van aangepast vervoer, maar ook als kilometervergoeding of als een vergoeding voor het openbaar vervoer met eventuele begeleiding.

Geen omkijken naar
‘Forseti gaat over het dagelijks beheer van het leerlingenvervoer’, zegt Becker. ‘Daar heb ik geen omkijken naar. Zelfs niet in augustus en september; een drukke periode voor het leerlingenvervoer. Dan kan de stress hoog zijn. Ouders willen snel na de aanvraag al een beschikking hebben en de vervoerder vraagt om informatie. Als gemeente willen we het liefst alle leerlingen die daar recht op hebben zo snel mogelijk in het vervoer krijgen. Soms botst die intentie met de planning van de vervoerder. Forseti communiceert snel en helder en weet het voor alle partijen tot een goed einde te brengen.’

Andere wereld
Becker: ‘Forseti verzorgt voor ons het contractmanagement en faciliteert de gesprekken met de contractpartner. Dat Forseti erbij zit is prettig voor mij als opdrachtgever, want zij kennen de vervoerswereld. Ze hebben technische kennis en weten alles over planningen. Hierdoor fungeert Forseti voor beide kanten als sparringpartner. Vorig schooljaar gingen we een verbetertraject in met de vervoerders, waarbij de toegevoegde waarde van Forseti goed naar voren komt. Ze houden vinger aan de pols of de uitvoering van het contract goed verloopt en op welke wijze verbetering doorgevoerd worden. Zo tillen we het leerlingenvervoer samen naar een hoger plan.’

Kennis van vervoer
‘De plek van het leerlingenvervoer in het sociaal domein is veranderd. Er is een grijs gebied ontstaan’, vertelt Becker. ‘Ook daardoor is het fijn om samen te werken met Forseti, want hun kennis van vervoer is heel breed. Neem de Internationale Taalklas, dat is een aparte verordening in Haarlem voor nieuwkomers. Die bieden we de eerste 10 weken vervoer aan. Ondertussen stimuleren we in samenwerking met de Taalklas en welzijnsinstanties zelfredzaamheid door fietslessen of begeleiding in het openbaar vervoer. De aanvraag voor vervoer naar de Taalklas gaat vanuit school rechtstreeks naar Forseti. Die doet ook de beoordeling.’

Van harte aanbevolen
‘Door Forseti kunnen we efficiënter werken. Ze ontzorgen ons, want we hoeven alleen bij uitzonderlijke situaties naar het leerlingenvervoer om te kijken. Ik kan er blind op varen dat het dagelijks beheer en de uitvoering goed gaan. Met contractmanagement nemen ze me veel werk uit handen. Ze werken snel, zijn proactief en klantvriendelijk. Ik voel me niet boven Forseti staan als opdrachtgever, we trekken samen op. Ik kan Forseti echt van harte aanbevelen!’, besluit Becker.

Wil je meer weten?

Wij informeren je graag.  

Bekijk ook

Slimme software leerlingenvervoer zorgt voor minder werkdruk voor gemeenten

Voor veel gemeenten is het organiseren van leerlingenvervoer een flinke klus. Het vraagt coördinatie, overzicht en duidelijke afspraken. Precies die zaken die onder druk komen te staan in het aanvraagseizoen (een piekperiode). Het gevolg? Werkdruk en stress bij medewerkers die vaak toch al met beperkte capaciteit werken.

Bij Forseti zien we dat de combinatie van slimmere processen en de juiste software gemeenten helpt om efficiënter leerlingenvervoer te organiseren en werkdruk te verlagen.

 

Hoe Denemarken de regie neemt over publieke mobiliteit

Van 17 tot en met 19 september 2025 reisde een Nederlandse delegatie van Mobycon en Forseti samen met vertegenwoordigers van ministerie, ov-autoriteiten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties naar Aalborg, Denemarken. Het doel: inspiratie opdoen en ontdekken hoe de Denen ‘offentlig mobilitet’ (publieke mobiliteit) organiseren.

Touringcars inzetten voor leerlingenvervoer: van noodoplossing naar vast onderdeel

Het tekort aan chauffeurs in het leerlingenvervoer is al jaren een groeiend probleem. Het raakt niet alleen vervoerders, maar vooral de leerlingen en hun ouders. Kinderen zitten te lang in een taxi of komen te laat op school – situaties die niemand wenselijk vindt.

Outsourcen van leerlingenvervoer: een praktijkvoorbeeld uit Haarlem

Voor veel gemeenten is leerlingenvervoer intensief: veel aanvragen, strikte wet- en regelgeving en hoge verwachtingen van inwoners. Haarlem kiest al ruim zeven jaar voor outsourcing van de uitvoering.

Slimme software leerlingenvervoer zorgt voor minder werkdruk voor gemeenten

Voor veel gemeenten is het organiseren van leerlingenvervoer een flinke klus. Het vraagt coördinatie, overzicht en duidelijke afspraken. Precies die zaken die onder druk komen te staan in het aanvraagseizoen (een piekperiode). Het gevolg? Werkdruk en stress bij medewerkers die vaak toch al met beperkte capaciteit werken.

Bij Forseti zien we dat de combinatie van slimmere processen en de juiste software gemeenten helpt om efficiënter leerlingenvervoer te organiseren en werkdruk te verlagen.

 

Hoe Denemarken de regie neemt over publieke mobiliteit

Van 17 tot en met 19 september 2025 reisde een Nederlandse delegatie van Mobycon en Forseti samen met vertegenwoordigers van ministerie, ov-autoriteiten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties naar Aalborg, Denemarken. Het doel: inspiratie opdoen en ontdekken hoe de Denen ‘offentlig mobilitet’ (publieke mobiliteit) organiseren.