Wat is samenredzaamheid? Een nieuwe kijk op leerlingenvervoer

Redactie Forseti

Wat is samenredzaamheid? Een nieuwe kijk op leerlingenvervoer

VOOR INCLUSIE EN

ZELFREDZAAMHEID

Redactie Forseti

In het sociale domein, met name bij de ontwikkeling van beleid, wordt duidelijk dat het huidige leerlingenvervoer steeds meer onder druk staat. Dit systeem, dat in hoge mate afhankelijk is van taxivervoer, brengt niet alleen aanzienlijke kosten met zich mee. Het is ook nog eens inefficiënt. Bovendien leidt het tot aanzienlijke problemen, zowel voor gezinnen als voor lokale overheden.

Maar wat als we het hele concept van vervoer konden herzien? Wat als we een gemeenschap konden creëren waar iedereen bijdraagt aan een duurzamere, meer zelfredzame manier om onze kinderen naar school te laten gaan? Hieronder deel ik mijn visie op samenredzaamheid en hoe deze toegepast kan worden om het leerlingenvervoer te transformeren.

De uitdagingen van het huidige leerlingenvervoer

Het leerlingenvervoer is verre van perfect. Veel gezinnen ervaren dagelijks de nadelen: afhankelijkheid, onbetrouwbare service, wisselende chauffeurs en een gebrek aan duidelijke informatie. Kinderen brengen vaak veel tijd door in het verkeer, wat stressvol is en ten koste gaat van hun welzijn en sociale leven.

Mijn visie op samenredzaamheid

Samenredzaamheid betekent dat we niet alleen vertrouwen op grote systemen of diensten, maar ook op de kracht en het initiatief van individuen en gemeenschappen. In het geval van leerlingenvervoer betekent dit een verschuiving van ‘vervoerd worden’ naar ‘samen naar school reizen’. Dit houdt in dat we ouders, leerlingen, de gemeenschap en de lokale overheid stimuleren om samen te werken en kinderen op een meer zelfstandige en verantwoorde manier naar school te laten reizen.

Kernprincipes van een samenredzame aanpak

Zelfstandig reizen stimuleren: We moeten kinderen aanmoedigen en ondersteunen om, waar mogelijk, zelfstandig naar school te reizen. Dit vergroot hun zelfredzaamheid en vermindert tegelijkertijd de afhankelijkheid van dure taxidiensten. Maar dit is niet voor elk kind op elke leeftijd weggelegd.

Actieve deelname van ouders: Ouders spelen een cruciale rol in dit nieuwe model. Door hen aan te moedigen actief deel te nemen aan het schoolvervoer van hun kinderen, zoals zelf rijden of organiseren van carpoolen, versterken we het gemeenschapsgevoel en de betrokkenheid bij het schoolleven.

Ondersteuning door de gemeente: De gemeente moet ondersteunend werken, door achtervang te bieden wanneer zelf vervoeren of zelfstandig reizen niet mogelijk is. Dit kan variëren van financiële ondersteuning tot het faciliteren van veilige wandel- en fietsroutes.

Implementatie en verwachte voordelen

Deze benadering vraagt om een herziening van bestaande verordeningen en een nieuwe manier van denken bij gemeenten. De voordelen zijn echter aanzienlijk. Voor gemeenten kan dit een verlaging van de kosten betekenen, terwijl het voor gezinnen meer flexibiliteit en een betere kwaliteit van leven brengt. Bovendien draagt deze aanpak bij aan duurzaamheidsdoelen door de vermindering van verkeer en emissies. Een cruciaal aspect van deze aanpak is de omslag naar samenwerking en gezamenlijke verlichting, in plaats van het wijzen naar elkaars fouten of tekortkomingen. 

In het speciaal onderwijs is een niet te onderschatten probleem dat veel ouders bijna nooit op het schoolplein te vinden zijn. Hun kind wordt elke dag met de taxi gehaald en gebracht, waardoor de ouder geen informeel contact heeft met docenten en begeleiders en nooit kan zien hoe het kind zich tot de andere leerlingen verhoudt. Deels zelf brengen betekent dat de ouder dit contact wél heeft. De voordelen daarvan zijn letterlijk onschatbaar.

Conclusie: Een oproep tot actie

Samenredzaamheid in het leerlingenvervoer is meer dan een beleidsverandering; het is een nieuwe manier van denken over hoe we als gemeenschap ondersteunend kunnen zijn zonder afhankelijkheid van beperkende systemen. Ik nodig beleidsmakers en lokale overheden uit om deze ideeën te omarmen en te integreren in hun lokale verordeningen. Laten we samen werken aan een systeem dat niet alleen efficiënter en kosten-effectiever is, maar dat ook de zelfstandigheid van onze jongeren bevordert  en hun welzijn centraal stelt.

Voor meer diepgaande inzichten en praktische adviezen over hoe we samenredzaamheid kunnen implementeren in het leerlingenvervoer, nodig ik je uit om onze whitepaper te downloaden. Deze biedt een uitgebreide kijk op de principes van samenredzaamheid en bevat gedetailleerde stappen voor gemeenten om dit model toe te passen. Download hier de whitepaper en begin vandaag nog met het transformeren van leerlingenvervoer in jouw gemeente.

Wil je meer weten?

Wij informeren je graag.  

Bekijk ook

Hoe Denemarken de regie neemt over publieke mobiliteit

Van 17 tot en met 19 september 2025 reisde een Nederlandse delegatie van Mobycon en Forseti samen met vertegenwoordigers van ministerie, ov-autoriteiten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties naar Aalborg, Denemarken. Het doel: inspiratie opdoen en ontdekken hoe de Denen ‘offentlig mobilitet’ (publieke mobiliteit) organiseren.

Touringcars inzetten voor leerlingenvervoer: van noodoplossing naar vast onderdeel

Het tekort aan chauffeurs in het leerlingenvervoer is al jaren een groeiend probleem. Het raakt niet alleen vervoerders, maar vooral de leerlingen en hun ouders. Kinderen zitten te lang in een taxi of komen te laat op school – situaties die niemand wenselijk vindt.

Outsourcen van leerlingenvervoer: een praktijkvoorbeeld uit Haarlem

Voor veel gemeenten is leerlingenvervoer intensief: veel aanvragen, strikte wet- en regelgeving en hoge verwachtingen van inwoners. Haarlem kiest al ruim zeven jaar voor outsourcing van de uitvoering.

Te laat starten met aanbesteden? Dit zijn de 5 grootste risico’s

Aanbesteden is geen klus die je ‘er even bij doet’. Toch zien we in de praktijk dat veel gemeenten pas laat in actie komen. Vaak omdat de huidige contractpartij stopt, of omdat het contract simpelweg afloopt. Logisch, maar ook risicovol. Want hoe later je begint, hoe groter de kans op fouten, haastwerk en ongewenste gevolgen. 

Hoe Denemarken de regie neemt over publieke mobiliteit

Van 17 tot en met 19 september 2025 reisde een Nederlandse delegatie van Mobycon en Forseti samen met vertegenwoordigers van ministerie, ov-autoriteiten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties naar Aalborg, Denemarken. Het doel: inspiratie opdoen en ontdekken hoe de Denen ‘offentlig mobilitet’ (publieke mobiliteit) organiseren.

Touringcars inzetten voor leerlingenvervoer: van noodoplossing naar vast onderdeel

Het tekort aan chauffeurs in het leerlingenvervoer is al jaren een groeiend probleem. Het raakt niet alleen vervoerders, maar vooral de leerlingen en hun ouders. Kinderen zitten te lang in een taxi of komen te laat op school – situaties die niemand wenselijk vindt.