Middag van het zorgvervoer 2018

Redactie Forseti

Middag van het zorgvervoer 2018

VOOR INCLUSIE EN

ZELFREDZAAMHEID

Redactie Forseti

Op dinsdag 27 maart 2018 heeft Forseti de tweede middag voor het zorgvervoer georganiseerd. In een open en informele setting hebben we met een aantal afgevaardigden van diverse zorgaanbieders gesproken over het cliëntenvervoer in brede zin. Het doel was om kennis te delen en elkaar te leren kennen. Kwaliteit en betaalbaarheid zijn in deze zorgmiddag de kernwaarden waarover we met elkaar gesproken hebben.

Tekorten op vervoer

Vrijwel een ieder die met vervoer georganiseerd door zorgaanbieders in aanraking komt merkt dat de kosten onder druk staan ten opzichte van de vergoedingen die men vanuit de zorgkantoren ontvangt. Een tekort van tien tot dertig procent is niet vreemd.

Onderzoek NZA

De NZA heeft een verkennend onderzoek gedaan naar de hoogte van de tarieven voor het Wlz vervoer, de publicatie was in oktober 2016. Dit heeft geresulteerd in een brief aan de staatssecretaris op 18 oktober 2016 waarin de volgende conclusie van het onderzoek is opgenomen:

“Op basis van dit verkennend onderzoek concluderen wij dat vervolgonderzoek naar de vervoerstarieven noodzakelijk is. Wij hebben besloten dit onderdeel te laten zijn van het in voorbereiding zijnde kostenonderzoek langdurige zorg waarin alle tarieven in de langdurige zorg worden herijkt. De uitkomsten van dit onderzoek zullen – mits nodig – vanaf 2019 in de NZa beleidsregels verwerkt worden.”

Declaratiegedrag

Er is soms onduidelijkheid in wat wel- en niet mag ten aanzien van het declareren van de kosten voor vervoer bij de zorgkantoren. Wanneer declareert men wel- en wanneer niet. Duidelijk is dat dit niet zwart-wit vast ligt.

Uit gesprekken met zorgkantoren en de NZA door Forseti komt naar voren dat het belangrijkst aspect voor het wel of niet declarabel zijn volgt uit overeenstemming met de cliënt/verzorgers over de te leveren vervoersprestatie. Kosten voor begeleiding en vervoer voor cliënten zonder indicatie komen uiteraard niet in aanmerking voor declaratie. Daaruit volgt dat door zorgaanbieders minimaal alle declaraties voor ritten voor cliënten met een indicatie moeten worden gedaan. Dit is slechts een zeer beperkte greep uit alle informatie en ervaringen die tijdens de middag zijn uitgewisseld.

Verder zijn de volgende onderwerpen besproken tijdens de bijeenkomst:

  • Balans tussen de uitgaven en de inkomsten (declaraties) voor vervoer
  • Maatregelen om vervoerskosten te beïnvloeden
  • Kwaliteit en kosten
  • Omgevingsfactoren en (regionale) ontwikkelingen
  • Eigen vervoersdienst

Zoals u kunt zien is er een breed palet van relevante en interessante onderwerpen besproken. Wilt u hoe dan ook eens met Forseti van gedachten wisselen over het cliënten vervoer? Neem dan contact op met Ronald Derks. E-mail r.derks@forseti.nl of bel: (06) 53 25 84 52.

Wil je meer weten?

Wij informeren je graag.  

Bekijk ook

Slimme software leerlingenvervoer zorgt voor minder werkdruk voor gemeenten

Voor veel gemeenten is het organiseren van leerlingenvervoer een flinke klus. Het vraagt coördinatie, overzicht en duidelijke afspraken. Precies die zaken die onder druk komen te staan in het aanvraagseizoen (een piekperiode). Het gevolg? Werkdruk en stress bij medewerkers die vaak toch al met beperkte capaciteit werken.

Bij Forseti zien we dat de combinatie van slimmere processen en de juiste software gemeenten helpt om efficiënter leerlingenvervoer te organiseren en werkdruk te verlagen.

 

Hoe Denemarken de regie neemt over publieke mobiliteit

Van 17 tot en met 19 september 2025 reisde een Nederlandse delegatie van Mobycon en Forseti samen met vertegenwoordigers van ministerie, ov-autoriteiten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties naar Aalborg, Denemarken. Het doel: inspiratie opdoen en ontdekken hoe de Denen ‘offentlig mobilitet’ (publieke mobiliteit) organiseren.

Touringcars inzetten voor leerlingenvervoer: van noodoplossing naar vast onderdeel

Het tekort aan chauffeurs in het leerlingenvervoer is al jaren een groeiend probleem. Het raakt niet alleen vervoerders, maar vooral de leerlingen en hun ouders. Kinderen zitten te lang in een taxi of komen te laat op school – situaties die niemand wenselijk vindt.

Outsourcen van leerlingenvervoer: een praktijkvoorbeeld uit Haarlem

Voor veel gemeenten is leerlingenvervoer intensief: veel aanvragen, strikte wet- en regelgeving en hoge verwachtingen van inwoners. Haarlem kiest al ruim zeven jaar voor outsourcing van de uitvoering.

Slimme software leerlingenvervoer zorgt voor minder werkdruk voor gemeenten

Voor veel gemeenten is het organiseren van leerlingenvervoer een flinke klus. Het vraagt coördinatie, overzicht en duidelijke afspraken. Precies die zaken die onder druk komen te staan in het aanvraagseizoen (een piekperiode). Het gevolg? Werkdruk en stress bij medewerkers die vaak toch al met beperkte capaciteit werken.

Bij Forseti zien we dat de combinatie van slimmere processen en de juiste software gemeenten helpt om efficiënter leerlingenvervoer te organiseren en werkdruk te verlagen.

 

Hoe Denemarken de regie neemt over publieke mobiliteit

Van 17 tot en met 19 september 2025 reisde een Nederlandse delegatie van Mobycon en Forseti samen met vertegenwoordigers van ministerie, ov-autoriteiten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties naar Aalborg, Denemarken. Het doel: inspiratie opdoen en ontdekken hoe de Denen ‘offentlig mobilitet’ (publieke mobiliteit) organiseren.