Terugblik op het Actualiteitenseminar Leerlingenvervoer 2024

Redactie Forseti

Terugblik op het Actualiteitenseminar Leerlingenvervoer 2024

VOOR INCLUSIE EN

ZELFREDZAAMHEID

Redactie Forseti

Op een sprankelende dag in maart verzamelden zo’n 100 professionals uit het veld van leerlingenvervoer zich in De Verkadefabriek in ‘s-Hertogenbosch voor het Actualiteitenseminar Leerlingenvervoer 2024.

Georganiseerd door Forseti, stond deze dag in het teken van innovatie, kennisdeling en netwerken. Hieronder vind je de hoogtepunten en de aankondiging voor het Actualiteitenseminar van volgend jaar.

Een duik in het kinderbrein met Jan van der Zwan

Een van de hoogtepunten was de sessie van Jan van der Zwan, die een fascinerende blik bood op de werking van het kinderbrein. Met zijn expertise in ontwikkelingspsychologie belichtte hij de complexiteit van het brein, met speciale aandacht voor kinderen met ADHD en autisme. Deze sessie gaf waardevolle inzichten aan professionals om kinderen beter te begrijpen en te ondersteunen.

Vooral de uitleg over het reptielenbrein en hoe dit stressreacties bij kinderen beïnvloedt, was intrigerend. De diepgaande kennis, gepresenteerd met toegankelijke voorbeelden, versterkte de overtuiging dat elk kind een unieke benadering en ondersteuning nodig heeft in hun ontwikkeling.

Van zelfredzaamheid naar samenredzaamheid

Marjon Hubers van de Cambier in Tiel en Theodoor Flach van de Leo Kannerschool in Leiden deelden hun succesvolle methodes om de zelfstandigheid van leerlingen te bevorderen. Ze benadrukten allebei hoe belangrijk het is om samen te werken. 

Het idee dat zelfstandigheid het best in samenspel met anderen ontwikkeld kan worden, onderstreept de verantwoordelijkheid van scholen, ouders en de gemeenschap om een ondersteunend netwerk te vormen rondom de leerlingen. Deze sessie illustreerde prachtig hoe samenwerking de sleutel is tot het bevorderen van zowel zelfstandigheid als gemeenschapszin onder jongeren.

De hardheidsclausule: een instrument voor maatwerk

Jeroen Peters gaf een heldere uiteenzetting over de werking van de hardheidsclausule. Door praktijkvoorbeelden en jurisprudentie te delen, liet hij zien hoe deze bepaling in de verordening kan leiden tot gepersonaliseerde oplossingen die rekening houden met individuele behoeften van het kind.

Terugblik en toekomstvisies in leerlingenvervoer

De sessie met Erika Damen, Sjors Bes en oud-leerlingen bood een krachtige terugblik op de impact van leerlingenvervoer. De persoonlijke verhalen van de sprekers, inclusief die van oud-leerlingen die nu zelf chauffeur zijn, maakten duidelijk hoe waardevol dit vervoer kan zijn. 

Deze verhalen benadrukten niet alleen de essentiële rol van leerlingenvervoer in hun persoonlijke ontwikkeling, maar toonden ook aan hoe het bijdraagt aan het vergroten van hun wereld. Hun getuigenissen waren een levend bewijs van de kracht van het centraal stellen van het kind in elke rit, elke dag opnieuw.

Het belang van goede chauffeurstrainingen

Yvonne Botterhuis benadrukte de cruciale rol van chauffeurstrainingen voor een veilige en inclusieve reiservaring. Haar focus op het verbeteren van de competenties van chauffeurs is essentieel om de kwaliteit van leerlingenvervoer te waarborgen.

Toekomst van de Verordening

Lien Riesthuis uit Diemen en Wytze Schouten namen ons mee op een reis naar een betere toekomst voor het leerlingenvervoer. Samen hebben ze de verordening in Diemen helemaal opnieuw opgezet. Ze wilden de verordening duidelijker en eerlijker maken, zodat iedereen precies weet wie waar recht op heeft. Deze aanpak heeft al laten zien dat het echt werkt.

Wytze gaf ook alvast een klein voorproefje van een whitepaper genaamd ‘De samenredzame verordening’. Dit document, dat in april verschijnt, gaat over hoe we verordeningen rond leerlingenvervoer ambitieuzer en beter kunnen maken. We gaan het hebben over belangrijke dingen zoals de gezondheid van kinderen, hoe ouders kunnen helpen, hoe goed het taxivervoer is, en hoe makkelijk de regels te begrijpen zijn.

Paneldiscussie: reflectie en interactie

De dag werd afgesloten met een dynamische paneldiscussie, waarbij het publiek actief betrokken werd door middel van interactieve stellingen. Deze sessie weerspiegelde de diversiteit aan meningen en benaderingen binnen het veld van leerlingenvervoer.

Gezamenlijke inspanning

Ik hoop dat alle deelnemers, net als ik, nieuwe energie en kennis hebben opgedaan. Met name over het belang van samenredzaamheid. Dit vraagt om een gezamenlijke inspanning van ouders, kinderen, scholen en gemeenten om de zelfstandigheid van leerlingen te bevorderen. Ondanks de complexiteit van regelgeving en logistiek, is het belangrijk om het kind centraal te stellen. 

Wat brengt de toekomst?

Het Actualiteitenseminar Forseti 2024 was een groot succes. De dag was gevuld met inspirerende presentaties, interessante discussies en waardevolle netwerkmogelijkheden. De deelnemers gingen naar huis met nieuwe kennis en inzichten over de actualiteiten in het leerlingenvervoer.

We hebben al een datum geprikt voor het Actualiteitenseminar van volgend jaar. Zet donderdag 13 maart 2025 alvast in je agenda.

Wil je meer weten?

Wij informeren je graag.  

Bekijk ook

Slimme software leerlingenvervoer zorgt voor minder werkdruk voor gemeenten

Voor veel gemeenten is het organiseren van leerlingenvervoer een flinke klus. Het vraagt coördinatie, overzicht en duidelijke afspraken. Precies die zaken die onder druk komen te staan in het aanvraagseizoen (een piekperiode). Het gevolg? Werkdruk en stress bij medewerkers die vaak toch al met beperkte capaciteit werken.

Bij Forseti zien we dat de combinatie van slimmere processen en de juiste software gemeenten helpt om efficiënter leerlingenvervoer te organiseren en werkdruk te verlagen.

 

Hoe Denemarken de regie neemt over publieke mobiliteit

Van 17 tot en met 19 september 2025 reisde een Nederlandse delegatie van Mobycon en Forseti samen met vertegenwoordigers van ministerie, ov-autoriteiten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties naar Aalborg, Denemarken. Het doel: inspiratie opdoen en ontdekken hoe de Denen ‘offentlig mobilitet’ (publieke mobiliteit) organiseren.

Touringcars inzetten voor leerlingenvervoer: van noodoplossing naar vast onderdeel

Het tekort aan chauffeurs in het leerlingenvervoer is al jaren een groeiend probleem. Het raakt niet alleen vervoerders, maar vooral de leerlingen en hun ouders. Kinderen zitten te lang in een taxi of komen te laat op school – situaties die niemand wenselijk vindt.

Outsourcen van leerlingenvervoer: een praktijkvoorbeeld uit Haarlem

Voor veel gemeenten is leerlingenvervoer intensief: veel aanvragen, strikte wet- en regelgeving en hoge verwachtingen van inwoners. Haarlem kiest al ruim zeven jaar voor outsourcing van de uitvoering.

Slimme software leerlingenvervoer zorgt voor minder werkdruk voor gemeenten

Voor veel gemeenten is het organiseren van leerlingenvervoer een flinke klus. Het vraagt coördinatie, overzicht en duidelijke afspraken. Precies die zaken die onder druk komen te staan in het aanvraagseizoen (een piekperiode). Het gevolg? Werkdruk en stress bij medewerkers die vaak toch al met beperkte capaciteit werken.

Bij Forseti zien we dat de combinatie van slimmere processen en de juiste software gemeenten helpt om efficiënter leerlingenvervoer te organiseren en werkdruk te verlagen.

 

Hoe Denemarken de regie neemt over publieke mobiliteit

Van 17 tot en met 19 september 2025 reisde een Nederlandse delegatie van Mobycon en Forseti samen met vertegenwoordigers van ministerie, ov-autoriteiten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties naar Aalborg, Denemarken. Het doel: inspiratie opdoen en ontdekken hoe de Denen ‘offentlig mobilitet’ (publieke mobiliteit) organiseren.