Succesformule werkt: kinderen stappen over van taxi naar ov

Redactie Forseti

Succesformule werkt: kinderen stappen over van taxi naar ov

VOOR INCLUSIE EN

ZELFREDZAAMHEID

Redactie Forseti

Bij Forseti geloven we in de kracht van ouders en kinderen. Want als kinderen die naar speciaal onderwijs gaan een goede ov-verbinding naar school hebben en oud genoeg zijn…Waarom zouden we dan niet samen onderzoeken: “Is het taxivervoer nog wel nodig? Zou uw kind kunnen gaan leren om met de bus of trein naar school te gaan?”

Samenredzaamheid in mobiliteit’ is een nieuwe aanpak die maximaal inzet op laaghangend fruit en vertrouwen. De methode onderscheidt zich onder meer doordat we de ouders in positie zetten als begeleiders. Dat blijkt te werken. In schooljaar 2024/25 hielpen we ouders en kinderen uit vier gemeenten om deze stappen te zetten. Van de 21 kinderen die begonnen aan een traject zijn er acht geheel overgestapt, zeven gedeeltelijk, vier zijn nog aan het oefenen en slechts twee stopten tussentijds. 75% is dus in staat de overstap naar het ov te maken en minder dan 10% blijft voorlopig in de taxi. 

Dat zijn goede scores. En voor ons aanleiding om de aanpak verder op te schalen naar een selecte tweede groep gemeenten.  

Waarom deze aanpak werkt? De crux zit in de rol van ouders 

Samenredzaam in mobiliteit is méér dan een training in routeplannen of overstappen. Het draait om: 

  • Voorselectie: met een slimme scan worden kinderen geselecteerd die de competenties hebben èn een goede ov-verbinding hebben: dit vergroot de kans op succes en het levende bewijs voor de eventuele volgende groep kinderen en ouders 
  • Vertrouwen opbouwen: bij het kind én de ouder. 
  • Stapsgewijs leren: eerst samen oefenen, daarna zelfstandig. 
  • Verantwoordelijkheid delen: ouders spelen een actieve rol als begeleider. 
  • Duurzame vaardigheden: het kind leert iets waar het de rest van zijn leven profijt van heeft. 
Co4 2 2@2x 100 (1)

“Voorheen bracht ik mijn dochter elke dag met de taxi naar school. Nu staat ze ’s ochtends zelfverzekerd bij de bushalte. We hebben dit echt samen geleerd. Ik had nooit gedacht dat ik zó trots kon zijn op zoiets ‘simpels’ als een busrit.” Dit is een van de vele uitspraken die we hebben gehoord van ouders. 

Klein begin, grote impact 

Mooie scores, zeker als je je realiseert dat dit traject relatief lage kosten met zich meebrengt. Door een uitgekiende voorselectie wordt de kans op succes vergroot. Succesvolle voorbeelden vormen daarna weer waardevol bewijs voor de volgende kinderen en ouders. Zien is geloven.  

De kosten voor de gemeenten blijven beperkt.  De scan die van tevoren wordt uitgevoerd zorgt ervoor dat alleen energie gestoken wordt waar de kansen zitten. Daarnaast is de inzet van ouders cruciaal. Bij reismaatjes-projecten gaat veel tijd zitten in het vinden, checken, trainen en matchen van vrijwilligers, met beperkt resultaat. Daarom kiezen wij een andere aanpak: wij zetten de ouders in als natuurlijke begeleiders.  

Dat levert niet alleen meer begeleiders op, het versterkt ook de band tussen ouder en kind. Je moet het ov eerst zelf begrijpen, voordat je je kind eraan toevertrouwt. Samen leren reizen betekent samen angsten overwinnen, routes ontdekken en trots zijn op elke stap vooruit. De ouders zíjn de vrijwilliger en die rol past hun goed als opvoeder. Uiteraard worden ze stap voor stap meegenomen in het traject. 

Zelfstandig leren reizen: meer dan mobiliteit 

Wat dit traject zo bijzonder maakt, is dat het veel verder gaat dan alleen leren reizen. Voor het kind betekent het zelfstandigheid, zelfvertrouwen en vrijheid. Voor ouders betekent het een stapje loslaten, maar ook samen groeien. En voor gemeenten betekent het duurzame mobiliteit met oog voor eigen kracht en minder afhankelijkheid van dure structuren. 

Bij Forseti zetten we in op die beweging. Niet alleen van A naar B, maar ook in de ontwikkeling van mensen. Want als een kind leert reizen, gebeurt er iets groters: een wereld gaat open – voor het kind én voor de ouder. 

Wil je meer weten?

Wij informeren je graag.  

Bekijk ook

Hoe Denemarken de regie neemt over publieke mobiliteit

Van 17 tot en met 19 september 2025 reisde een Nederlandse delegatie van Mobycon en Forseti samen met vertegenwoordigers van ministerie, ov-autoriteiten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties naar Aalborg, Denemarken. Het doel: inspiratie opdoen en ontdekken hoe de Denen ‘offentlig mobilitet’ (publieke mobiliteit) organiseren.

Touringcars inzetten voor leerlingenvervoer: van noodoplossing naar vast onderdeel

Het tekort aan chauffeurs in het leerlingenvervoer is al jaren een groeiend probleem. Het raakt niet alleen vervoerders, maar vooral de leerlingen en hun ouders. Kinderen zitten te lang in een taxi of komen te laat op school – situaties die niemand wenselijk vindt.

Outsourcen van leerlingenvervoer: een praktijkvoorbeeld uit Haarlem

Voor veel gemeenten is leerlingenvervoer intensief: veel aanvragen, strikte wet- en regelgeving en hoge verwachtingen van inwoners. Haarlem kiest al ruim zeven jaar voor outsourcing van de uitvoering.

Te laat starten met aanbesteden? Dit zijn de 5 grootste risico’s

Aanbesteden is geen klus die je ‘er even bij doet’. Toch zien we in de praktijk dat veel gemeenten pas laat in actie komen. Vaak omdat de huidige contractpartij stopt, of omdat het contract simpelweg afloopt. Logisch, maar ook risicovol. Want hoe later je begint, hoe groter de kans op fouten, haastwerk en ongewenste gevolgen. 

Hoe Denemarken de regie neemt over publieke mobiliteit

Van 17 tot en met 19 september 2025 reisde een Nederlandse delegatie van Mobycon en Forseti samen met vertegenwoordigers van ministerie, ov-autoriteiten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties naar Aalborg, Denemarken. Het doel: inspiratie opdoen en ontdekken hoe de Denen ‘offentlig mobilitet’ (publieke mobiliteit) organiseren.

Touringcars inzetten voor leerlingenvervoer: van noodoplossing naar vast onderdeel

Het tekort aan chauffeurs in het leerlingenvervoer is al jaren een groeiend probleem. Het raakt niet alleen vervoerders, maar vooral de leerlingen en hun ouders. Kinderen zitten te lang in een taxi of komen te laat op school – situaties die niemand wenselijk vindt.