Outsourcen van leerlingenvervoer: een praktijkvoorbeeld uit Loon op Zand

Redactie Forseti

Outsourcen van leerlingenvervoer: een praktijkvoorbeeld uit Loon op Zand

VOOR INCLUSIE EN

ZELFREDZAAMHEID

Redactie Forseti

Voor kleinere gemeenten kan het organiseren van leerlingenvervoer een uitdaging zijn. Met beperkte capaciteit moeten ze toch zorgen voor kwalitatief hoogwaardig vervoer en professionele dienstverlening. De gemeente Loon op Zand koos ervoor om de uitvoering van het leerlingenvervoer uit te besteden.  

Marleentje, beleidsmedewerker bij de gemeente, deelt haar ervaringen. 

Van eigen uitvoering naar outsourcing 

Marleentje werkt sinds 2,5 jaar als beleidsmedewerker bij de gemeente Loon op Zand, waar ze verantwoordelijk is voor verschillende vormen van vervoer. “Als kleine gemeente ben je kwetsbaar als je maar één of twee mensen hebt die zich bezighouden met leerlingenvervoer,” legt ze uit. “Door de uitvoering uit te besteden, kunnen we onze inwoners beter van dienst zijn.” 

Objectievere beoordeling, betere dienstverlening 

De keuze voor outsourcing heeft volgens Marleentje geleid tot een objectievere indicatiestelling. “Er wordt nu veel grondiger uitgezocht waarom iemand niet met het openbaar vervoer kan reizen of waarom begeleiding nodig is. De verordening wordt consequenter toegepast.” 

Een extern bureau staat wat verder van de dagelijkse praktijk af, wat volgens Marleentje voordelen heeft: “Ze zijn iets pragmatischer en kunnen beter vasthouden aan de regels, juist omdat ze wat meer afstand hebben tot het persoonlijke verhaal van de inwoner.” 

Focus op zelfredzaamheid 

De gemeente Loon op Zand zet actief in op het vergroten van zelfredzaamheid bij leerlingen. “We werken samen met Forseti om te kijken welke leerlingen de potentie hebben om zelfstandig te leren reizen,” vertelt Marleentje. “Dat hoeft niet meteen volledig zelfstandig reizen te zijn – als een leerling één keer per week zelfstandig naar huis kan komen, is dat al winst.” 

Deze aanpak levert kleine maar belangrijke successen op. “Voor deze doelgroep kan een klein stapje een grote overwinning zijn. Als iemand voor het eerst een stukje met het openbaar vervoer durft te reizen, al is het met begeleiding, dan is dat een enorm succes.” 

Deze focus op zelfredzaamheid vraagt om een delicate balans tussen ondersteuning en het stimuleren van zelfstandigheid. De investering in zelfredzaamheid blijft een belangrijk aandachtspunt voor de toekomst. 

Uitdagingen en toekomstvisie 

Een van de grootste uitdagingen is de toename van gedragsproblemen in taxibusjes. Kinderen vertonen steeds vaker ongewenst gedrag. Marleentje: “We willen daarom meer bewustwording creëren bij ouders dat leerlingenvervoer niet altijd de beste oplossing is. Regelmatig is eigen vervoer of het openbaar vervoer beter voor het kind.” 

De gemeente werkt aan verbeteringen in het aanmeldproces om ouders beter te informeren en alternatieve oplossingen te verkennen. “We moeten dit samen met ouders doen,” benadrukt Marleentje. “Misschien kunnen kinderen die naar dezelfde school gaan samen reizen, of kan een buurman helpen. Het zijn kleine stappen, maar ze maken een groot verschil.” 

Aan de slag met outsourcing 

Voor gemeenten die overwegen om het leerlingenvervoer uit te besteden, heeft Marleentje een duidelijke aanbeveling: “Vooral voor kleinere gemeenten is outsourcing een uitkomst. Je bent als kleine gemeente kwetsbaar als je maar één of twee mensen hebt die zich bezighouden met leerlingenvervoer. Door de uitvoering uit te besteden, kun je gebruik maken van de expertise en capaciteit van specialisten, waardoor je inwoners beter van dienst kunt zijn.” 

Ze benadrukt wel het belang van een goede voorbereiding: “Zorg dat je eerst goed in kaart brengt wat je precies wilt uitbesteden en wat je zelf wilt blijven doen. En kies een partner die niet alleen uitvoert, maar ook meedenkt over verbeteringen en innovaties.” 

Door outsourcing strategisch in te zetten, kunnen gemeenten hun dienstverlening professionaliseren en tegelijkertijd inzetten op het vergroten van zelfredzaamheid bij leerlingen. Wil je meer weten over wat outsourcing kan betekenen voor jouw gemeente? Neem dan contact op met Forseti via info@forseti.nl. 

Wil je meer weten?

Wij informeren je graag.  

Bekijk ook

Hoe Denemarken de regie neemt over publieke mobiliteit

Van 17 tot en met 19 september 2025 reisde een Nederlandse delegatie van Mobycon en Forseti samen met vertegenwoordigers van ministerie, ov-autoriteiten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties naar Aalborg, Denemarken. Het doel: inspiratie opdoen en ontdekken hoe de Denen ‘offentlig mobilitet’ (publieke mobiliteit) organiseren.

Touringcars inzetten voor leerlingenvervoer: van noodoplossing naar vast onderdeel

Het tekort aan chauffeurs in het leerlingenvervoer is al jaren een groeiend probleem. Het raakt niet alleen vervoerders, maar vooral de leerlingen en hun ouders. Kinderen zitten te lang in een taxi of komen te laat op school – situaties die niemand wenselijk vindt.

Outsourcen van leerlingenvervoer: een praktijkvoorbeeld uit Haarlem

Voor veel gemeenten is leerlingenvervoer intensief: veel aanvragen, strikte wet- en regelgeving en hoge verwachtingen van inwoners. Haarlem kiest al ruim zeven jaar voor outsourcing van de uitvoering.

Te laat starten met aanbesteden? Dit zijn de 5 grootste risico’s

Aanbesteden is geen klus die je ‘er even bij doet’. Toch zien we in de praktijk dat veel gemeenten pas laat in actie komen. Vaak omdat de huidige contractpartij stopt, of omdat het contract simpelweg afloopt. Logisch, maar ook risicovol. Want hoe later je begint, hoe groter de kans op fouten, haastwerk en ongewenste gevolgen. 

Hoe Denemarken de regie neemt over publieke mobiliteit

Van 17 tot en met 19 september 2025 reisde een Nederlandse delegatie van Mobycon en Forseti samen met vertegenwoordigers van ministerie, ov-autoriteiten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties naar Aalborg, Denemarken. Het doel: inspiratie opdoen en ontdekken hoe de Denen ‘offentlig mobilitet’ (publieke mobiliteit) organiseren.

Touringcars inzetten voor leerlingenvervoer: van noodoplossing naar vast onderdeel

Het tekort aan chauffeurs in het leerlingenvervoer is al jaren een groeiend probleem. Het raakt niet alleen vervoerders, maar vooral de leerlingen en hun ouders. Kinderen zitten te lang in een taxi of komen te laat op school – situaties die niemand wenselijk vindt.