Marlou van Rhijn: Sport als motor voor inclusie en zelfredzaamheid

Redactie Forseti

Marlou van Rhijn: Sport als motor voor inclusie en zelfredzaamheid

VOOR INCLUSIE EN

ZELFREDZAAMHEID

Redactie Forseti

Op 13 maart 2025 organiseert Forseti het actualiteitenseminar over leerlingenvervoer. Dit seminar geeft je een unieke kans om de uitdagingen en mogelijkheden binnen het leerlingenvervoer te ontdekken, met speciale aandacht voor inclusie en zelfredzaamheid. Marlou van Rhijn, drievoudig Paralympisch kampioen, deelt haar persoonlijke verhaal en gebruikt haar ervaringen en inzichten om anderen te inspireren en te motiveren.

Marlou, ook wel bekend als de ‘Blade Babe’, staat bekend om haar indrukwekkende prestaties op de atletiekbaan. Ze won vele medailles, maar haar impact gaat verder dan sport alleen. Marlou inspireert met haar boodschap over inclusie en zelfredzaamheid. Haar verhaal laat zien hoe je, ondanks obstakels, je eigen grenzen verlegt en je volledige potentieel benut. 

Gelijke kansen, ongeacht beperkingen

Inclusie is voor Marlou meer dan een mooi ideaal; het is een levenshouding. “Inclusie betekent voor mij dat iedereen, ongeacht beperkingen of achtergrond, gelijke kansen krijgt,” vertelt Marlou. Haar persoonlijke reis laat zien hoe sport haar hielp om grenzen te verleggen en haar eigen pad te volgen. Ze leerde niet op te geven en keuzes te maken die passen bij wie ze wil zijn. Deze levenslessen wil ze graag doorgeven tijdens haar keynote.

De kracht van sport voor de samenleving

Sport heeft Marlou niet alleen fysiek sterker gemaakt, maar ook mentaal. Het heeft haar geleerd om altijd te blijven kijken naar mogelijkheden en om haar talenten te ontwikkelen. “Sport laat zien dat iedereen kan groeien en excelleren, mits de juiste kansen en begeleiding worden geboden,” zegt Marlou. Dit principe trekt ze graag breder: “In het onderwijs en op de werkvloer moeten we mensen meer beoordelen op hun talenten en potentieel, in plaats van op hun beperkingen. Zo maken we samen de weg vrij voor een inclusieve samenleving.”

Obstakels en kansen voor jongeren met een beperking

Tijdens het seminar bespreekt Marlou de uitdagingen waar jongeren met een beperking mee te maken krijgen. “Vaak zijn het niet eens de fysieke barrières, maar de vooroordelen die hen beperken,” merkt Marlou op. Toch ziet ze ook volop kansen. De aandacht voor inclusie groeit, en technologische innovaties maken het steeds beter mogelijk om drempels weg te nemen. Ze benadrukt de belangrijke rol van coaches, docenten en trainers: “Zij kunnen het verschil maken door jongeren te stimuleren, te ondersteunen en hen te helpen creatieve oplossingen te vinden voor obstakels.”

Sport als middel voor zelfredzaamheid

Wat Marlou vooral wil meegeven, is dat sport zoveel meer is dan alleen fysieke activiteit. “Het gaat om discipline, doorzettingsvermogen, samenwerken en geloven in jezelf. Sport biedt iedereen de kans om te laten zien wat ze in zich hebben,” aldus Marlou. Ze ziet sport als een krachtig voorbeeld van hoe we inclusie kunnen bevorderen, en mensen kunnen helpen hun volle potentieel te benutten – iets wat volgens haar in iedere sector van de samenleving zou moeten worden nagestreefd.

Doe mee en laat je inspireren

Wil jij horen hoe Marlou van Rhijn haar grenzen verlegde en wat wij daarvan kunnen leren voor het leerlingenvervoer? Meld je dan aan voor het actualiteitenseminar leerlingenvervoer 2025. Laat je inspireren door Marlou’s verhaal en ontdek hoe we samen kunnen werken aan een inclusieve toekomst voor iedereen. Aanmelden kan hier.

Wil je meer weten?

Wij informeren je graag.  

Bekijk ook

Slimme software leerlingenvervoer zorgt voor minder werkdruk voor gemeenten

Voor veel gemeenten is het organiseren van leerlingenvervoer een flinke klus. Het vraagt coördinatie, overzicht en duidelijke afspraken. Precies die zaken die onder druk komen te staan in het aanvraagseizoen (een piekperiode). Het gevolg? Werkdruk en stress bij medewerkers die vaak toch al met beperkte capaciteit werken.

Bij Forseti zien we dat de combinatie van slimmere processen en de juiste software gemeenten helpt om efficiënter leerlingenvervoer te organiseren en werkdruk te verlagen.

 

Hoe Denemarken de regie neemt over publieke mobiliteit

Van 17 tot en met 19 september 2025 reisde een Nederlandse delegatie van Mobycon en Forseti samen met vertegenwoordigers van ministerie, ov-autoriteiten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties naar Aalborg, Denemarken. Het doel: inspiratie opdoen en ontdekken hoe de Denen ‘offentlig mobilitet’ (publieke mobiliteit) organiseren.

Touringcars inzetten voor leerlingenvervoer: van noodoplossing naar vast onderdeel

Het tekort aan chauffeurs in het leerlingenvervoer is al jaren een groeiend probleem. Het raakt niet alleen vervoerders, maar vooral de leerlingen en hun ouders. Kinderen zitten te lang in een taxi of komen te laat op school – situaties die niemand wenselijk vindt.

Outsourcen van leerlingenvervoer: een praktijkvoorbeeld uit Haarlem

Voor veel gemeenten is leerlingenvervoer intensief: veel aanvragen, strikte wet- en regelgeving en hoge verwachtingen van inwoners. Haarlem kiest al ruim zeven jaar voor outsourcing van de uitvoering.

Slimme software leerlingenvervoer zorgt voor minder werkdruk voor gemeenten

Voor veel gemeenten is het organiseren van leerlingenvervoer een flinke klus. Het vraagt coördinatie, overzicht en duidelijke afspraken. Precies die zaken die onder druk komen te staan in het aanvraagseizoen (een piekperiode). Het gevolg? Werkdruk en stress bij medewerkers die vaak toch al met beperkte capaciteit werken.

Bij Forseti zien we dat de combinatie van slimmere processen en de juiste software gemeenten helpt om efficiënter leerlingenvervoer te organiseren en werkdruk te verlagen.

 

Hoe Denemarken de regie neemt over publieke mobiliteit

Van 17 tot en met 19 september 2025 reisde een Nederlandse delegatie van Mobycon en Forseti samen met vertegenwoordigers van ministerie, ov-autoriteiten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties naar Aalborg, Denemarken. Het doel: inspiratie opdoen en ontdekken hoe de Denen ‘offentlig mobilitet’ (publieke mobiliteit) organiseren.