HaltetaxiRRReis volgens Rika, gebruiker van het eerste uur

Redactie Forseti

HaltetaxiRRReis volgens Rika, gebruiker van het eerste uur

VOOR INCLUSIE EN

ZELFREDZAAMHEID

Redactie Forseti

Rika Hooijkaas maakt sinds de start van de dienst, vorig jaar april, gebruik van HaltetaxiRRReis. Dit is dé flexibele vervoersservice in Gelderland die op reservering zonder vaste route van halte naar halte rijdt. In dit artikel lees je over haar ervaringen.

De haltetaxi is als halte-tot-halte deeltaxi vooral bedoeld als voor- en natransport van het reguliere openbaar vervoer. De provincie Gelderland wil hiermee de bereikbaarheid vergroten in de delen van Gelderland waar geen of zeer beperkt ov beschikbaar is. Rika maakt hier dankbaar gebruik van. 

Vrije tijd is me wel wat waard

Rika werkt in de zorg, in een verpleeghuis in Ammerzoden. “De afstand tussen huis en werk is te groot om te fietsen, daarom plan ik wekelijks drie tot vier ritten met de haltetaxi. Dat doe ik via de website, daar kan ik de ritten direct afrekenen met iDeal.

Ik kan ook gebruik maken van de buurtbus. Die is een stuk goedkoper, maar doet er veel langer over. Met de buurtbus zou ik er ruim een uur over doen. Met de haltetaxi ben ik in twintig minuten thuis. Die extra vrije tijd is me dat wel waard.

Voorheen reisde ik weleens met Versis, de voorloper van haltetaxiRRReis . Dat beviel ook prima, maar kostte wel bijna het dubbele van wat haltetaxiRRReis nu kost.” 

Over het algemeen tevreden over haltetaxiRRReis 

Door de vraag of Rika verbeterpunten voor haltetaxi kon bedenken, moest ze even denken aan de drie reserveringen die een half jaar geleden ineens verdwenen waren. 

“Dat was wel even vervelend. Als je klaar bent met werken, dan wil je naar huis. Helaas kwam de taxi niet opdagen. Na een belletje met de klantenservice bleek mijn reservering verdwenen. Een nieuwe reservering maken was mogelijk, maar dan moest ik een uur wachten. Ik denk dat het kinderziektes waren, want het is daarna nooit meer gebeurd gelukkig.”

Verder kan Rika geen verbeterpunten bedenken. De flexibiliteit is prettig en de chauffeurs zijn altijd vriendelijk. “Zometeen ga ik weer de ritten voor volgende week inplannen.”

Wil je meer weten?

Wij informeren je graag.  

Bekijk ook

Hoe Denemarken de regie neemt over publieke mobiliteit

Van 17 tot en met 19 september 2025 reisde een Nederlandse delegatie van Mobycon en Forseti samen met vertegenwoordigers van ministerie, ov-autoriteiten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties naar Aalborg, Denemarken. Het doel: inspiratie opdoen en ontdekken hoe de Denen ‘offentlig mobilitet’ (publieke mobiliteit) organiseren.

Touringcars inzetten voor leerlingenvervoer: van noodoplossing naar vast onderdeel

Het tekort aan chauffeurs in het leerlingenvervoer is al jaren een groeiend probleem. Het raakt niet alleen vervoerders, maar vooral de leerlingen en hun ouders. Kinderen zitten te lang in een taxi of komen te laat op school – situaties die niemand wenselijk vindt.

Outsourcen van leerlingenvervoer: een praktijkvoorbeeld uit Haarlem

Voor veel gemeenten is leerlingenvervoer intensief: veel aanvragen, strikte wet- en regelgeving en hoge verwachtingen van inwoners. Haarlem kiest al ruim zeven jaar voor outsourcing van de uitvoering.

Te laat starten met aanbesteden? Dit zijn de 5 grootste risico’s

Aanbesteden is geen klus die je ‘er even bij doet’. Toch zien we in de praktijk dat veel gemeenten pas laat in actie komen. Vaak omdat de huidige contractpartij stopt, of omdat het contract simpelweg afloopt. Logisch, maar ook risicovol. Want hoe later je begint, hoe groter de kans op fouten, haastwerk en ongewenste gevolgen. 

Hoe Denemarken de regie neemt over publieke mobiliteit

Van 17 tot en met 19 september 2025 reisde een Nederlandse delegatie van Mobycon en Forseti samen met vertegenwoordigers van ministerie, ov-autoriteiten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties naar Aalborg, Denemarken. Het doel: inspiratie opdoen en ontdekken hoe de Denen ‘offentlig mobilitet’ (publieke mobiliteit) organiseren.

Touringcars inzetten voor leerlingenvervoer: van noodoplossing naar vast onderdeel

Het tekort aan chauffeurs in het leerlingenvervoer is al jaren een groeiend probleem. Het raakt niet alleen vervoerders, maar vooral de leerlingen en hun ouders. Kinderen zitten te lang in een taxi of komen te laat op school – situaties die niemand wenselijk vindt.