Flexibel en op maat: Arriva Vlinder

Redactie Forseti

Flexibel en op maat: Arriva Vlinder

VOOR INCLUSIE EN

ZELFREDZAAMHEID

Redactie Forseti

In landelijke gebieden is het vanwege lage reizigersaantallen lastig om rendabele openbaarvervoeropties aan te bieden. Daar speelt Arriva met het Vlinder-concept slim op in. Arriva Vlinder combineert de voordelen van traditionele buslijnen met de flexibiliteit van vraagafhankelijk vervoer.

“Het idee achter Vlinder is om het beste van beide werelden samen te brengen.  Het is een misvatting dat vraagafhankelijk vervoer alleen maar gericht is op besparingen. Het maakt het juist voor reizigers in landelijke gebieden aantrekkelijker om te reizen met het ov,” vertelt Ronald Woudberg, verantwoordelijk voor vraagafhankelijk vervoer bij Arriva.

Wat is Arriva Vlinder?

Arriva Vlinder is speciaal ontworpen voor reizigers in landelijke gebieden waar minder vraag is naar regulier openbaar vervoer. Het concept biedt flexibele vervoersopties zonder dat reizigers altijd hoeven te reserveren. “Bij grote knooppunten kun je gewoon instappen zonder reservering en word je via de snelste route naar je bestemming gebracht. Voor andere haltes is reserveren nodig,” aldus Ronald. Dit zorgt ervoor dat de bus efficiënter kan opereren, zonder dat reizigers worden beperkt in hun reisopties.

Toegankelijk voor iedereen

Het reserveren van ritten kan zowel via een app als telefonisch. Dit maakt het toegankelijk voor verschillende doelgroepen, waaronder ouderen die misschien niet gewend zijn om met een app te werken. “Voor jongere reizigers is het reserveren via een app gesneden koek, maar voor ouderen vraagt het wat meer uitleg en persoonlijke aandacht,” legt Ronald uit.

Succesvolle groei

Sinds de lancering in 2019 is Arriva Vlinder een succes. In Zutphen, waar het in 2021 van start ging, was het concept zo populair dat het inmiddels is teruggebracht naar een reguliere buslijn. “We hebben gezien dat het aantal reizigers sterk groeide, mede doordat reizigers de voordelen van kortere reistijden ontdekten,” zegt Ronald.

Ook in Bergen op Zoom liet een ander vraagafhankelijk vervoersconcept een indrukwekkende groei zien. “In twee jaar tijd hebben we daar een reizigersgroei van meer dan 450% behaald,” vertelt Ronald trots. De klanttevredenheid is hoog; reizigers geven gemiddeld een 4,8 op een schaal van 5 sterren.

De toekomst van flexibel openbaar vervoer

De toekomst van openbaar vervoer in landelijke gebieden lijkt steeds meer vraagafhankelijk te worden. “In landelijke gebieden is het soms niet mogelijk om een grote bus in te zetten, gezien het aantal reizigers. Onze Vlinder biedt dan een mooie oplossing,” aldus Ronald. Arriva heeft momenteel plannen om het aantal Vlinder-gebieden de komende jaren flink uit te breiden. “We hebben nu 14 gebieden waar we dit concept inzetten en verwachten dit de komende jaren te verdubbelen.” Ook is net aangekondigd in de vervoerplannen van Limburg dat rond Venray de Vlinder terugkomt.

Met Arriva Vlinder laat Arriva zien dat openbaar vervoer in landelijke gebieden niet alleen efficiënt, maar ook klantgericht en flexibel kan zijn. “Ons doel is om openbaar vervoer voor iedereen toegankelijk te maken, of je nu met een vaste buslijn reist of gebruik maakt van ons vraagafhankelijk vervoer.” In ons onderzoek voor het KiM spraken we ook enkele reizigers van Arriva Vlinder. Eén reiziger, zonder auto of rijbewijs, gaf aan dat hij dankzij dit systeem echt andere reizen is gaan maken. Een andere reiziger vond het perfect voor als hij ’s avonds later terugkwam en er geen gewone bussen meer reden.”

Wil je meer weten?

Wij informeren je graag.  

Bekijk ook

Slimme software leerlingenvervoer zorgt voor minder werkdruk voor gemeenten

Voor veel gemeenten is het organiseren van leerlingenvervoer een flinke klus. Het vraagt coördinatie, overzicht en duidelijke afspraken. Precies die zaken die onder druk komen te staan in het aanvraagseizoen (een piekperiode). Het gevolg? Werkdruk en stress bij medewerkers die vaak toch al met beperkte capaciteit werken.

Bij Forseti zien we dat de combinatie van slimmere processen en de juiste software gemeenten helpt om efficiënter leerlingenvervoer te organiseren en werkdruk te verlagen.

 

Hoe Denemarken de regie neemt over publieke mobiliteit

Van 17 tot en met 19 september 2025 reisde een Nederlandse delegatie van Mobycon en Forseti samen met vertegenwoordigers van ministerie, ov-autoriteiten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties naar Aalborg, Denemarken. Het doel: inspiratie opdoen en ontdekken hoe de Denen ‘offentlig mobilitet’ (publieke mobiliteit) organiseren.

Touringcars inzetten voor leerlingenvervoer: van noodoplossing naar vast onderdeel

Het tekort aan chauffeurs in het leerlingenvervoer is al jaren een groeiend probleem. Het raakt niet alleen vervoerders, maar vooral de leerlingen en hun ouders. Kinderen zitten te lang in een taxi of komen te laat op school – situaties die niemand wenselijk vindt.

Outsourcen van leerlingenvervoer: een praktijkvoorbeeld uit Haarlem

Voor veel gemeenten is leerlingenvervoer intensief: veel aanvragen, strikte wet- en regelgeving en hoge verwachtingen van inwoners. Haarlem kiest al ruim zeven jaar voor outsourcing van de uitvoering.

Slimme software leerlingenvervoer zorgt voor minder werkdruk voor gemeenten

Voor veel gemeenten is het organiseren van leerlingenvervoer een flinke klus. Het vraagt coördinatie, overzicht en duidelijke afspraken. Precies die zaken die onder druk komen te staan in het aanvraagseizoen (een piekperiode). Het gevolg? Werkdruk en stress bij medewerkers die vaak toch al met beperkte capaciteit werken.

Bij Forseti zien we dat de combinatie van slimmere processen en de juiste software gemeenten helpt om efficiënter leerlingenvervoer te organiseren en werkdruk te verlagen.

 

Hoe Denemarken de regie neemt over publieke mobiliteit

Van 17 tot en met 19 september 2025 reisde een Nederlandse delegatie van Mobycon en Forseti samen met vertegenwoordigers van ministerie, ov-autoriteiten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties naar Aalborg, Denemarken. Het doel: inspiratie opdoen en ontdekken hoe de Denen ‘offentlig mobilitet’ (publieke mobiliteit) organiseren.