De start van een langdurige samenwerking
“Ik herinner me nog goed hoe het allemaal begon”, vertelt Peter met een glimlach. “De samenwerking tussen Forseti en SWVO startte aan het begin van mijn carrière en aan het begin van Forseti. We begonnen toen net met het organiseren van doelgroepenvervoer voor zeven Zeeuwse gemeenten in de Oosterschelderegio.” SWVO voert diverse diensten uit voor deze gemeenten, waaronder de diensten die voortkomen uit de Wmo, zoals het doelgroepenvervoer.”
Peter blikt terug op de uitdagingen die er in het begin waren. “We hadden destijds nauwelijks invloed op de vervoerder. We kregen gewoon een rekening en soms een overzicht van het aantal vervoerde personen. Dat was het. Dit leidde regelmatig tot problemen: ’s Avonds werden ritten geweigerd en mensen werden niet of te laat opgehaald. We kregen veel klachten, maar we hadden geen bewijs dat de vervoerders hun werk niet goed deden.”
Een nieuwe benadering
Samen met Forseti maakte SWVO een studiereis naar Zweden. “Daar ontdekten we een nieuw model voor doelgroepenvervoer”, herinnert Peter zich. “We besloten dit model in Zeeland in te voeren, als eerste in Nederland. Het idee was om een eigen vervoerscentrale op te zetten waarmee we als gemeenten meer regie op het vervoer konden krijgen. Sindsdien huren we alleen nog de chauffeurs en auto’s in, terwijl we de rit aanname en planning zelf doen.”
De resultaten van deze verandering waren al snel zichtbaar. “De klanttevredenheidsscores gingen enorm omhoog. Binnen anderhalf jaar tijd zaten we al op een acht. Het product is beter geworden, zowel voor de klanten als voor de vervoerders.” Het model wordt inmiddels in heel Nederland gebruikt, zowel in private als publieke vorm.
Huidige uitdagingen: chauffeurstekort
Hoewel er veel verbeterd is, zijn er ook nieuwe uitdagingen ontstaan. “Het grootste probleem nu is het tekort aan chauffeurs. Het is moeilijk om voldoende gekwalificeerde chauffeurs te vinden, terwijl de vraag naar doelgroepenvervoer blijft stijgen door de vergrijzing. We denken na over hoe we dit probleem kunnen aanpakken. Moeten we meer of andere busjes inzetten? Flexibel ov gebruiken? Forseti onderzoekt ook andere opties om dit probleem aan te pakken.”
Forseti en SWVO blijven dus niet stilzitten. Peter vertelt enthousiast over hun plannen voor de toekomst. “We denken aan andere vormen van mobiliteit waarmee we het vervoer beter kunnen maken. We geloven dat er steeds meer on demand gereisd gaat worden. Mensen willen steeds flexibeler publiek vervoer. Denk aan deelauto’s, steps, elektrische fietsen en ov dat niet volgens een vaste dienstregeling werkt, maar op verzoek.”
De evolutie van doelgroepenvervoer
“Het doelgroepenvervoer is in de afgelopen jaren enorm geëvolueerd”, zegt Peter. “We zijn van een systeem zonder controle naar een geprofessionaliseerd model gegaan met een eigen vervoerscentrale. Dit heeft niet alleen de tevredenheid van de klanten verbeterd, maar ook de efficiëntie van onze diensten.”
De samenwerking met Forseti heeft een belangrijke rol gespeeld in deze evolutie. “Forseti heeft ons geholpen bij de innovaties die wij wilden doorvoeren”. Hun ervaring en kennis zijn een belangrijke waarde geweest.”
Waarom SWVO nog altijd voor Forseti kiest
Op de vraag waarom hij met Forseti blijft samenwerken, antwoordt Peter zonder aarzeling: “Forseti brengt een enorme hoeveelheid ervaring en expertise mee. Ze zijn behalve een dienstverlener ook een klankbord. We hebben wel inkoopkennis, maar het is goed om een externe partij te betrekken die ervaring heeft. Forseti helpt ons zowel met aanbestedingen als bij strategische keuzes en innovaties.”
Peter is optimistisch over de toekomst. “Natuurlijk blijven er altijd wensen en uitdagingen waarover ik graag wil blijven sparren met Forseti. De samenwerking heeft ons al veel gebracht en ik denk ook dat Forseti met de kennis en ervaring die zij hebben opgebouwd ons kunnen helpen bij het oplossen van vraagstukken die passen bij de veranderende behoeften van onze klanten en de maatschappij.”