Maximale reistijden in het leerlingenvervoer

Redactie Forseti

Maximale reistijden in het leerlingenvervoer

VOOR INCLUSIE EN

ZELFREDZAAMHEID

Redactie Forseti

Voor veel kinderen en hun ouders is het belangrijk dat hun kind niet onnodig lang onderweg is voor de reis naar school en terug. Hier wordt dan ook door de gemeenten en vervoerders waar mogelijk al zoveel mogelijk rekening mee gehouden. Toch blijkt in de praktijk dat de reistijden met regelmaat onevenredig lang zijn ten opzichte van de directe reistijd van huis naar school. Forseti heeft een model ontwikkelt waarbij voor elke rit en leerling de verhouding tussen efficiënt vervoer en eerlijke reistijden optimaal is. Hierdoor wordt de kwaliteit verhoogd en zijn reistijden en planning veel beter op elkaar afgestemd. In ons model kunnen we ook direct de financiële consequenties van het aanpassen van maximale reistijden bepalen.

De kern van onze aanpak zit in het feit dat wij de maximale reistijd per leerling benaderen en niet vanuit totalen of grote groepen: Alle leerlingen binnen de gemeentegrenzen mogen maximaal 60 minuten onderweg zijn is hiervan een voorbeeld. Wij maken eerst een zo kosten-efficiënt mogelijke planning en stellen dan vast wat per leerling de omrijdfactor is. Dus als de reistijd in de planning 60 minuten is maar de leerling woont 10 minuten van school, dan is de omrijdfactor 600%. Dit doen we voor alle leerlingen en kijken vervolgens wat er gebeurt met de kosten en de reistijden als we de omrijdfactor maximaliseren naar bijvoorbeeld maximaal 300%. Hierbij zou een leerling die 10 minuten van school woont maximaal 30 minuten mogen reizen.

Met deze aanpassingen zien we direct wat het effect is op de kosten en de efficiency waarmee we een optimale verhouding tussen efficiency en zo kort mogelijke reistijden bereiken. Hiermee is gegarandeerd dat de reistijden voor leerlingen “eerlijk” en in balans zijn voor ALLE leerlingen en niet voor een beperkt aantal. Het gevolg is namelijk ook dat leerlingen die verder van school wonen langer mogen reizen, ook als dit binnen dezelfde woonplaats is. Hiermee hebben we een efficiënte maatwerkoplossing ontwikkelt die afgestemd is op de situatie van de leerling.

Voorafgaand aan een aanbestedingstraject maken we graag een dergelijke analyse zodat de uitkomsten goed kunnen worden opgenomen in de opdracht aan de vervoerder. Op deze manier is voor iedereen duidelijk wat de maximale reistijd voor een betreffende leerling is en waarom.

Het is ook mogelijk in uw bestaande contract een dergelijke analyse uit te voeren. Hiermee kunt u bijvoorbeeld klachten van ouders over de reistijd duiden en kijken op welke punten hier binnen de contractuele mogelijkheden aanpassingen kunnen worden gedaan. Daarnaast geeft het u inzicht in de efficiency van uw vervoersplan en brengt het “onnodig” omrijden aan het licht. Kortom: Hiermee kan een kwaliteitsslag worden gemaakt in de uitvoering van uw leerlingenvervoer.

Neem voor meer informatie contact op met Ronald Derks (r.derks@forseti.nl, (06) 53 25 84 52)

Wil je meer weten?

Wij informeren je graag.  

Bekijk ook

Slimme software leerlingenvervoer zorgt voor minder werkdruk voor gemeenten

Voor veel gemeenten is het organiseren van leerlingenvervoer een flinke klus. Het vraagt coördinatie, overzicht en duidelijke afspraken. Precies die zaken die onder druk komen te staan in het aanvraagseizoen (een piekperiode). Het gevolg? Werkdruk en stress bij medewerkers die vaak toch al met beperkte capaciteit werken.

Bij Forseti zien we dat de combinatie van slimmere processen en de juiste software gemeenten helpt om efficiënter leerlingenvervoer te organiseren en werkdruk te verlagen.

 

Hoe Denemarken de regie neemt over publieke mobiliteit

Van 17 tot en met 19 september 2025 reisde een Nederlandse delegatie van Mobycon en Forseti samen met vertegenwoordigers van ministerie, ov-autoriteiten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties naar Aalborg, Denemarken. Het doel: inspiratie opdoen en ontdekken hoe de Denen ‘offentlig mobilitet’ (publieke mobiliteit) organiseren.

Touringcars inzetten voor leerlingenvervoer: van noodoplossing naar vast onderdeel

Het tekort aan chauffeurs in het leerlingenvervoer is al jaren een groeiend probleem. Het raakt niet alleen vervoerders, maar vooral de leerlingen en hun ouders. Kinderen zitten te lang in een taxi of komen te laat op school – situaties die niemand wenselijk vindt.

Outsourcen van leerlingenvervoer: een praktijkvoorbeeld uit Haarlem

Voor veel gemeenten is leerlingenvervoer intensief: veel aanvragen, strikte wet- en regelgeving en hoge verwachtingen van inwoners. Haarlem kiest al ruim zeven jaar voor outsourcing van de uitvoering.

Slimme software leerlingenvervoer zorgt voor minder werkdruk voor gemeenten

Voor veel gemeenten is het organiseren van leerlingenvervoer een flinke klus. Het vraagt coördinatie, overzicht en duidelijke afspraken. Precies die zaken die onder druk komen te staan in het aanvraagseizoen (een piekperiode). Het gevolg? Werkdruk en stress bij medewerkers die vaak toch al met beperkte capaciteit werken.

Bij Forseti zien we dat de combinatie van slimmere processen en de juiste software gemeenten helpt om efficiënter leerlingenvervoer te organiseren en werkdruk te verlagen.

 

Hoe Denemarken de regie neemt over publieke mobiliteit

Van 17 tot en met 19 september 2025 reisde een Nederlandse delegatie van Mobycon en Forseti samen met vertegenwoordigers van ministerie, ov-autoriteiten, gemeenten en uitvoeringsorganisaties naar Aalborg, Denemarken. Het doel: inspiratie opdoen en ontdekken hoe de Denen ‘offentlig mobilitet’ (publieke mobiliteit) organiseren.