Blogs
25. 09. 2019

Terugblik met Marcel Slotema

Per 1 oktober heeft adviseur Marcel Slotema een andere baan. Samen kijken we terug op zijn tijd bij Forseti.

Toen ik tien jaar geleden startte bij Forseti stond ik nog aan het begin van mijn carrière. In het daaropvolgende decennium heb ik aan veel mooie projecten mogen werken, en zowel inhoudelijk als procesmatig veel geleerd. Juist van de complexere projecten waar ik te maken had met meerdere stakeholders, en het mijn taak was om voor een goede afstemming te zorgen. Ik heb geleerd concrete adviezen op te stellen die kort en bondig zijn en toch de lading dekken. 

Van abstract naar concreet

Na mijn studie heb ik een tijd als taxichauffeur gewerkt en ben zo verder de vervoerswereld in gerold. Die ervaring als taxichauffeur is heel waardevol. Ik ben zelf met de reiziger onderweg geweest, dan krijg je direct mee wat voor hen belangrijk is. Bij Forseti zette ik me in voor die reiziger en dat vraagt om een praktische aanpak. Je kunt heel lang over plannen blijven praten, maar hoe vertaal je ze naar de praktijk? Hoe ga je het uiteindelijk doen? Dat is iets wat we bij Forseti goed kunnen; abstracte zaken platslaan.

Projecten die me bijblijven 

Begin 2019 hebben we een project afgerond voor de gemeenten Deventer, Apeldoorn en Zutphen. Dat ging om een aanbesteding waar we in hele korte tijd een bestek hebben geschreven, de klantwens in beeld hebben gebracht, de procesmatige kant belicht, geschakeld met bestuurders en andere stakeholders. Daar hebben we van abstracte plannen een concreet programma van eisen gemaakt. 

Ook het Jobinder project in Friesland blijft me bij. Dit is een van de projecten waar ik heb meegewerkt aan de opstart van een vervoersysteem met een regiecentrale. We werkten vanuit de vraag: hoe kun je mensen op een andere manier laten reizen? We zijn daar vanaf het begin bij betrokken geweest,  vanaf de eerste gedachten. Ook hier kwam die praktijkervaring van pas bij het opstellen van bestekken en adviezen. Maar ook in het contractbeheer. Dan is het goed te weten hoe de ‘andere kant van de tafel’ (het taxibedrijf) werkt en handelt. Zo kun je ook beter inschatten wat de effecten zijn van een bepaalde beslissing of advies.

Keukentafelgesprek

Er is zeker nog winst te behalen in het doelgroepenvervoer. Die winst zit hem vooral aan de toegangskant en in mindere mate in het nog meer combineren van vervoer. Waarom kan een leerling die alleen in een voertuig zit niet gecombineerd worden met een oudere die op weg is naar de dagbesteding?

Als we naar de toegangskant kijken valt op dat gemeenten bijvoorbeeld vrij gemakkelijk taxipassen toewijzen. Terwijl ze tijdens het keukentafelgesprek met cliënten vaak helemaal niet doorvragen op mobiliteit. Dat is best te begrijpen, want het gaat vaak om complexe gevallen waar veel meer nodig is dan alleen een taxipas. Maar als iemand in staat is om zelfstandig met het OV te reizen, al is het een gedeelte van de tijd, dan verlaag je de druk bij de taxicentrales. Daarnaast maak je het vervoer efficiënter en bevorder je zelfredzaamheid.

De vervoerswereld is een grillige wereld. De taximarkt zit behoorlijk op slot en vaak wordt het randje opgezocht in contracten. We merken dat er nog te vaak dingen misgaan en dat de kwaliteit van het vervoer beter kan. Daar moeten we dus bovenop blijven zitten. Die controlerende rol neemt zoveel tijd in beslag dat je eigenlijk niet toekomt aan het ontwikkelen. Er is innovatie nodig in de taxiwereld, maar dat komt moeilijk van de grond. De taximarkt geeft vaak aan dat de aanbestedende diensten een grote rol hebben in de oorzaak van de situatie in de taximarkt. Ik vind dat de markt hier zelf ook een belangrijke rol heeft en dat de vervoerder een veel grotere rol kan pakken hierin. Daar liggen nog mooie kansen. 

NS

In mijn nieuwe functie bij de NS ga ik me bezighouden met de ontwikkeling van de nieuwe dienstregeling. Ik vervul een rol tussen de binnen- en buitenwereld, waarbij ik de klantwensen vertaal naar de dienstregeling. Ik heb veel overleg met gemeenten, vervoerders en andere stakeholders. 

Ook bij de NS ga ik me bezighouden met de reiziger en probeer ik die altijd centraal te stellen. Net zoals ik bij Forseti heb gedaan. Wat me bijblijft van Forseti is dat het een organisatie is waar we op een leuke, creatieve manier kennis uitwisselen met elkaar. Die interne uitwisseling en afstemming dragen bij aan de positie in de markt. Ik heb met heel veel plezier bij Forseti gewerkt en de gezelligheid en goede sfeer van die kleine club ga ik zeker missen!

Harald Faber over Marcel

“Ik ben trots op de tijd dat Marcel heeft meegewerkt aan ons bedrijf. We hebben samen mooie dingen gedaan en ik heb hem zien ontwikkelen naar een professional met hart voor de reiziger. Zijn stap naar de NS past dan ook heel goed bij hem. Natuurlijk doet het even pijn om los te laten, maar we zijn als Forseti goed in staat om het werk van Marcel op een goede manier voort te zetten. De kennis en continuïteit is geborgd in een professioneel team.”

Terug naar overzicht

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *