Vacatures
menu
Case

Het is noodzaak bij te blijven om belangen van reizigers nu én in de toekomst te behartigen

9 augustus 2021
Redactie
Forseti

Het Reizigersoverleg Brabant (ROB) heeft als taak de reiziger een stem te geven in het openbaar vervoer. Door een gewijzigd takenpakket zocht ROB naar meer inhoudelijke context en kennis over doelgroepenvervoer. Samen met bureaumanager Jan Geurts kijken we terug op de Kennisimpuls die wij voor ROB verzorgden.

Reizigersoverleg Brabant komt op voor de belangen van reizigers in Brabant. Als onafhankelijke adviseur voor de Provincie Noord-Brabant en de vervoerders doen zij er alles aan om reizen met Bravo te verbeteren. In een veranderend landschap gaat het hier niet alleen over het openbaar vervoer, maar ook over nieuwe vormen van mobiliteit en ook doelgroepenvervoer.

Nieuwe onderwerpen, processen en weerstand

“Onze provincie vindt het belangrijk dat de stem van de reiziger meegenomen wordt in het optimaliseren van reizen. In de toekomst moeten we breder kijken dan alleen naar het ov,” zegt Jan Geurts. “De provincie vraagt ons ook aan tafel als het bijvoorbeeld gaat over de integratie met regiovervoer.

Vervoer is vervoer zou je denken, maar regiovervoer is echt een heel ander onderwerp. Je krijgt te maken met nieuwe processen en ook de partijen waar je mee te maken hebt zijn nieuw. We schakelden Forseti in voor een Kennisimpuls, zodat we zeker weten dat we de juiste kennis hebben en de context goed begrijpen om goed mee te kunnen praten over regiovervoer..”

We moeten bijblijven

“We merken ook dat de grens tussen openbaar vervoer en regiovervoer steeds meer vervaagt. Waarschijnlijk zullen de twee op een gegeven moment integreren. Wanneer dat is weet niemand, maar wij willen er klaar voor zijn.

Dat betekent dat we moeten bijblijven en ons nu al moeten verdiepen in andere vormen van mobiliteit, waaronder regiovervoer. Dan worden we niet verrast als het moment van integreren ineens daar is.”

Terug naar de basis

“In de praktijk merkten we al dat het regiovervoer echt anders is dan het openbaar vervoer. Daarom hebben we Forseti gevraagd om terug te gaan naar de basis. We hebben het onder andere gehad over de achtergrond van de verschillende systemen, hoe vervoerders en gemeenten werken en wat verschillende aansturingsmodellen zijn.

De sessies waren in het heetst van de lockdown, online dus. In totaal waren het vier sessies met verschillende onderwerpen en experts. Bij ROB hebben we niet allemaal te maken met regiovervoer, maar toch kwam het onderwerp wel regelmatig terug in besprekingen. We kozen er daarom bewust voor om de Kennisimpuls met z’n allen te volgen, zodat we allemaal weten waar het over gaat als iemand het over regiovervoer heeft.”

We kunnen de reiziger veel beter vertegenwoordigen

“We zijn een stuk wijzer geworden na de Kennisimpuls. Het is me voornamelijk bijgebleven hoe anders regiovervoer is vergeleken met het openbaar vervoer. Het is echt heel verschillend hoe regio’s dit type vervoer geregeld hebben. Er is geen standaardrecept dat iedereen volgt en de diversiteit is veel groter dan tussen bijvoorbeeld verschillende ov-concessies.

Daarnaast helpt de Kennisimpuls ons om het landschap verder te schetsen en daar onze weg in te vinden. Het landschap waarin wij de belangen van de reiziger behartigen. Want wat ons eigenlijk wordt gevraagd is om advies te geven over een vervoerssysteem dat er nog niet is. Hoe kunnen we de reiziger daarin betrekken? Wij weten nog niet tot in detail hoe het vervoer in de toekomst geregeld zal zijn, de reiziger heeft al helemaal geen idee.

Om de belangen van de reiziger van nu én de reiziger van de toekomst te kunnen blijven behartigen is het onze verantwoordelijkheid om bij te blijven. Ik kan de Kennisimpuls van Forseti andere provincies en ROCOV’s daarom van harte aanbevelen.”

Terug naar overzicht
Gerelateerd

Welk aansturingsmodel past het best bij jouw visie en ambitie?

Binnen het doelgroepenvervoer zijn er verschillende manieren waarop je kunt werken. We delen regelma...

scroll