Vacatures
menu

Samenredzaam in mobiliteit

3 september 2024
Erika Damen
Consulente doelgroepenvervoer

Bij Forseti zetten we ons in om duurzame en zelfstandige mobiliteitsoplossingen te ontwikkelen voor kinderen in het leerlingenvervoer. Ons nieuwste initiatief, het traject ‘Samenredzaam in mobiliteit’, bevordert niet alleen de zelfredzaamheid van kinderen, maar versterkt ook de gemeenschap door families actief te betrekken bij de overstap van taxivervoer naar openbaar vervoer.

Dit traject biedt meer dan alleen een alternatief voor het traditionele leerlingenvervoer; het is een programma dat actief zelfvertrouwen en zelfstandigheid ontwikkelt bij kinderen door hen te leren hoe ze veilig en zelfredzaam met het openbaar vervoer kunnen reizen. Wil je weten hoe dit in de praktijk werkt en welke impact het heeft op het leerlingenvervoer? Lees dan verder en ontdek wat dit voor jouw gemeente kan betekenen.

De urgentie van het project

Het huidige leerlingenvervoer staat onder druk. Meer kinderen zijn afhankelijk van taxivervoer, terwijl kosten stijgen en systemen ingewikkelder worden. Met ons traject Samenredzaam in mobiliteit begeleiden we kinderen en hun gezinnen naar zelfstandig reizen met het openbaar vervoer, wat leidt tot een aanzienlijke kostenbesparing en vergrootte zelfstandigheid.

De kern van Samenredzaam in mobiliteit

We hebben een grondig uitgedacht traject ontwikkeld dat in verschillende fases verloopt:

Voorbereiding

In deze eerste fase van het Samenredzaamheidstraject richten we ons op de zorgvuldige selectie en werving van deelnemers. We beginnen met een eerste potentieanalyse met behulp van onze Mobiliteitsscan waaruit de eerste voorselectie volgt. Daarna volgt een diepgaande analyse van beschikbare data en dossiers van kinderen die momenteel gebruikmaken van het leerlingenvervoer. Na het sluiten van een verwerkersovereenkomst ontvangen we van de gemeente de benodigde gegevens, zoals leerlingenlijsten en details over hun huidige vervoerssituaties. Op basis hiervan stellen we een focusgroep samen die wij als kansrijk beschouwen voor de overstap naar zelfstandig reizen.

Een belangrijk onderdeel van de wervingsfase is de organisatie van een informatieavond. Tijdens deze bijeenkomst, waarbij de wethouder en leden van de afdeling communicatie aanwezig zijn, lichten we het traject toe en inspireren we potentiĆ«le deelnemers met de voordelen van zelfstandig reizen. We verstrekken gedetailleerde informatie en praktische tips over het gebruik van de ‘Voor Elkaar Pas‘ en het belang van de deelname aan de pilot. Deze avond is niet alleen informatief, maar ook bedoeld om vertrouwen te wekken bij de ouders en hen aan te moedigen om hun kinderen in te schrijven voor het traject. Bovendien zetten we virtual reality in om de kinderen op een interactieve manier vertrouwd te maken met het openbaar vervoer, wat de avond zowel informatief als boeiend maakt.

Pilotprogramma

Tijdens ons pilotprogramma maken de deelnemers gebruik van de ‘Voor Elkaar Pas’, ontwikkeld door Arriva. Deze pas biedt kinderen de vrijheid om tijdens oefenperiodes kosteloos het openbaar vervoer te gebruiken. Het gebruik van de pas stimuleert niet alleen praktische vaardigheden zoals routeplanning en tijdsmanagement, maar versterkt ook het zelfvertrouwen en de onafhankelijkheid van de kinderen.

Een cruciaal onderdeel van het pilotprogramma is dat leerlingen onder begeleiding van hun eigen ouders, verzorgers of begeleiders gaan oefenen met reizen. Dit zorgt voor een veilige en vertrouwde leeromgeving, waarbij ouders direct betrokken zijn bij de vooruitgang en zelfredzaamheid van hun kind.

Om een vliegende start te geven aan de pilot, organiseren we een intromiddag waarbij deelnemers, hun familieleden en vertegenwoordigers van Arriva samenkomen. Tijdens deze middag krijgen de deelnemers hun ‘Voor Elkaar Pas’ en wordt er een demonstratie gegeven van het openbaar vervoer met een speciaal geregelde Arriva-bus. Deze intromiddag is niet alleen informatief, maar dient ook als een spannende eerste kennismaking met het zelfstandig reizen, waarbij de familieleden zien hoe hun kinderen worden voorbereid op een zelfstandiger leven.

Voortdurende evaluatie en ondersteuning

Binnen ons traject leggen we aanzienlijke nadruk op de voortdurende evaluatie en ondersteuning om te verzekeren dat alles naadloos verloopt. We monitoren de vorderingen van elke deelnemer en staan klaar met gepaste ondersteuning waar nodig. Dit proces wordt zorgvuldig begeleid door Erika Damen, onze projectleider met uitgebreide ervaring als kindercoach. Erika’s benadering is gericht op het begrijpen en ondersteunen van zowel de emotionele als praktische aspecten van de zelfstandigheidsontwikkeling bij kinderen.

Erika speelt een cruciale rol in het afstemmen van de ondersteuning op de individuele behoeften van elk kind en hun familie. Ze gebruikt haar vaardigheden om strategieĆ«n aan te passen en te zorgen voor een gepersonaliseerde ervaring die kinderen echt helpt vooruit te komen. Voor meer inzichten in Erika’s benadering en tips over zelfstandig reizen voor kinderen, kunt u haar blogs lezen op onze website. Deze artikelen bieden waardevolle adviezen en delen successen uit eerdere projecten, die de effectiviteit en het unieke karakter van onze aanpak benadrukken.

We sluiten de pilot af met een feestelijk moment waarbij elk kind een certificaat krijgt. Dit doen we om de leerlingen extra in het zonnetje te zetten. Het is namelijk een hele prestatie die ze hebben neergezet.

Resultaten en toekomstplannen

De eerste resultaten van trajecten elders zijn hoopgevend, met ongeveer 80% van de deelnemers die volledig of gedeeltelijk overstappen op het openbaar vervoer. We hopen dit succesvolle model uit te breiden naar andere gemeenten, om nog meer kinderen te helpen zelfstandig te reizen.

Heeft jouw gemeente interesse in het bevorderen van zelfstandig reizen onder kinderen? Lees hier hoe we je verder kunnen helpen. Ontdek hoe jouw gemeente kan bijdragen aan een duurzamere toekomst en een zelfredzamere jongere generatie. Laat ons samen de transitie naar zelfstandig reizen een succes maken!

Terug naar overzicht
Gerelateerd

Wat is samenredzaamheid? Een nieuwe kijk op leerlingenvervoer

In het sociale domein, met name bij de ontwikkeling van beleid, wordt duidelijk dat het huidige leer...

scroll