Detachering & Outsourcing
30. 01. 2017

Van detachering naar outsourcing leerlingenvervoer Dongen

Voor de gemeente Dongen is het niet haalbaar om de expertise en mankracht – die vooral nodig is bij een piekbelasting – constant zelf in huis te hebben. Angelique Huijbregts, juridisch kwaliteitsadviseur werk, inkomen en zorg: ‘Ooit deden we het “erbij”, maar al snel hebben we het leerlingenvervoer uitbesteed aan Forseti. Voor onze schaalgrootte de beste oplossing.’

De gemeente Dongen bestaat uit de plaats Dongen plus drie kernen, telt 25.000 inwoners en heeft een oppervlakte van 29,73 km². Zo’n 160 leerlingen maken er gebruik van een voorziening om van en naar school te gaan. Bij de aanvraag wordt altijd eerst gekeken naar de eigen mogelijkheden (in de omgeving) van de ouders of verzorgers. Als daar niets te regelen valt, komt de leerling in aanmerking voor vergoeding van de goedkoopste adequate vorm van vervoer.

Van discussie naar draagvlak
‘Zo was het niet altijd geregeld’, zegt Huijbregts. ‘Een jaar of vier geleden verlegden we de focus naar meer eigen verantwoordelijkheid en dat leverde weerstand op. Dat was in de begintijd van Forseti. Zij zaten bij ons op kantoor om de aanvragen af te handelen en fungeerden als aanspreekpunt. Een neutrale, professionele externe partij; dat heeft zeker bijgedragen aan de acceptatie van de nieuwe situatie door alle betrokkenen.’

Op afstand geregeld
‘Inmiddels zijn we een verandering verder’, vervolgt Huijbregts, ‘en werken we sinds april 2016 met een digitaal aanvraagsysteem. De ouders hebben een toelichting gekregen van Forseti. Om in aanmerking te komen voor leerlingenvervoer, volg je nu een online beslismodel (Leerlingenvervoer.NU) dat geënt is op ons beleid. Daaruit volgt het besluit. Speciale gevallen worden door Forseti zelf opgepakt. Wij krijgen daarvan bericht en indien nodig informeer ik het college of de betreffende wethouder. Wat de ouders of verzorgers er precies van vinden, zal uit het klanttevredenheidsonderzoek moeten blijken. Ik denk dat het bevalt, want er zijn weinig klachten.’

Fijne samenwerking
De uitbesteding neemt niet alleen werk, maar ook zorg uit handen. Huijbregts: ‘Forseti onderhoudt de contacten met de ouders/verzorgers en handelt eventuele klachten af. Ze zijn altijd goed bereikbaar. Dat is erg belangrijk bij deze doelgroep. Wat ik ook waardeer is de bereidheid om een stapje extra te zetten. Zoals contactpersoon Joanita Hoegen deed door een mediation te organiseren bij ons op het gemeentehuis om een conflict op te lossen. Zo hoeven wij zelf amper iets te doen. Dankzij een maandelijkse managementrapportage houden we een vinger aan de pols.’

Partners
‘Snelheid, expertise, efficiëntie, betere kwaliteit dienstverlening. De voordelen zijn legio. Wij hebben er een betrouwbare en deskundige partner mee binnengehaald. Dat gun ik andere gemeenten ook’, besluit Huijbregts.

 

Terug naar overzicht